Finska struvor & Mjöd (Tippaleipä & sima)

23 Apr

Nu har valborgs förberedelserna dragit igång! Finnländare som man är så blir det ingen riktig valborg utan finska struvor & mjöd! Sörjer att jag inte får äta någon ” Närpes Bröd” struva iår! Men det går ju alltid att baka… De blev mjuka & gooda, men mjödet ska ännu stå några dagar!

struvor

Det här behöver du till struvorna:

2 msk ljummet vatten
1/4 paket färsk jäst
2 1/2 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 tsk socker
1/2 tsk salt
5 dl vetemjöl

Fritering:
kokosfett eller olja

Garnering: florsocker

Gör så här:

Blanda vatten och jäst.Låt stå ca 5 min. Ljumma mjölken till 37 grader för jästen.
Tillsätt den till jästblandningen. Vispa ihop ägg,socker och salt.
Blanda i vätskan.Tillsätt mjölet lite i taget under kraftig omrörning.
Låt smeten jäsa övertäckt ca 1tim.
Värm fettet till 180 grader. Kontrollera med en termometer eller gör
“brödprovet”(Lägg ner en bit vitt matbröd i fettet.När brödet får fin guldbrunfärg,efter ca 1 min.,har fettet rätt temperatur.)
Lägg smeten i en pappersstrut eller spritspåse.Klipp ett smalt hål eller använd en sprits med smal rak spets.Tryck ut smeten i smala ringar lite ovanpå varandra.Fritera en eller två struvor åt gången tills de är vackert guldgula.Låt dem rinna av på hushållspapper.
Sikta över florsocker.

Det här behöver du till Mjöd:

4 l kokande vatten
2 dl farinsocker
2 dl strösocker
2 citroner skal + saft
1/4 tsk jäst
Russin (ca 5/flaska)
Socker (ca 1 tsk/flaska)

1.Blanda sockret med det kokande vattnet, tillägg citronskal (utan det vita), samt pressa i resten av citronjuicen. När det svalnat till 37 grader tillsätter man jästen. Låt stå i rums temperatur över natten.

2.Lägg några russin och sockret i några flaskor (blir ca 4 st PET flaskor). Häll den silade blandningen i flaskorna. Låt stå i kylskåp, när russinen kommit upp till ytan efter ca 4-5 dagar är mjöden klar.

Njut av en härligt porlande citrondryck!

12 Responses to “Finska struvor & Mjöd (Tippaleipä & sima)”

  1. åsa - hello sugar! 23/04/2009 at 16:33 #

    ser gott ut! jag vet inte om jag ätit finska stuvar förut men de ser ut ungefär som “funnel cake” som jag åt några gånger i usa.

    glad valborg!!

  2. momma 23/04/2009 at 17:36 #

    Här e också mjödet tappat på flaskor,men som tur är så kan ja gå å köpa Närpes bröd struvor ,de har kommit i affären nu passligt ti 1 maj

  3. Kalasgott 23/04/2009 at 18:55 #

    Vilka fina struvor du har gjort! Wow!! 🙂

  4. Jessica 24/04/2009 at 6:30 #

    Jag har aldrig ätit finska struvor, men dom ser verkligen supergoda ut. Så nu har du gjort mig nyfiken så det här måste provas nån gång.

  5. Mojjan 24/04/2009 at 6:38 #

    Åh tusen, tusen och åter tusen tack för receptet på Sima. 🙂 Jag har under hela min uppväxt fått denna underbara dryck (finsk som jag är). Iskall en varm sommardag.. mums!! Fick receptet av min mamma men har tappat bort den.
    Nu ska här lagas dryck. 🙂

  6. Jasmine / Unga Morsan 25/04/2009 at 6:49 #

    Superfina struvor du gjort! Tror heller aldrig att jag har smakat finska struvor, spännande!

  7. Sandra drömkaka 25/04/2009 at 9:31 #

    Oh va intressant recept, dom där har jag inte smakat! Såg smaskens ut & kan tänka mej dom är det också då dom ju friteras, mums :)!
    Jag älskar anisgrisar & dom friteras ju 😉

    Tur jag har fått mej min prinsesstårta till frukost nyss så jag klarar mej ett par timmar innan jag vill ha kaka igen hihi.

    Ha en riktigt härlig & solig lördag 🙂

  8. Nadja 26/04/2009 at 12:03 #

    Halloj,

    Du har blivit utmanad av mig på min blogg, välkommen att kika in o se utmaningen…

    Ha det gott
    Nadja

  9. Alexandra 29/04/2009 at 10:52 #

    Men, men vad är det jag läser? Struvor från Närpes Bröd? Gott gott! Här är också en finländare i exil som inte kan knalla iväg till NB o köpa struvor… Men jag kanske ska prova göra själv, har aldrig gjort det men någon gång ska ju va den första…

    Glada vappen!

  10. marja 27/04/2010 at 21:47 #

    Hej! Tänker skriva ett inlägg på min blogg i morgon om sima och tippaleipä. Länkar till dina fina recept./marja

  11. Catharina 29/04/2010 at 3:37 #

    En annan utflyttad Narpesbo googlade pa struvor och kom in pa din matblogg! Har gjort mjod en gang forut for manga ar sen men aldrig provat pa struvor. Minns inte ens hur dom fran NB smakar! Fast jag minns att dom var hoga. Tyvarr kan jag inte fa tag i farskjast och att baka med torrjast i lite mera speciella recept ar inte alltid sa lyckat. Men tack for de fina bilderna! Mycket avundsjuk 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Finlands smak är vår: Apelsinblomsstruvor — Skånska skafferiet på Taffel.se - 03/05/2010

    […] när jag googlade runt efter referenser fick jag klart för mig att receptet var finskt och där kallas tippaleivät (droppkakor). Struvorna är en klassiker till Valborg och Första maj […]

Leave a Reply

