Pineapple Upside down cake (Ananas kaka)

28 May

Idag testade jag att göra denna underbart goda “upp och ner kaka”! Gillar ni riktigt saftiga & mjuka kakor är denna något för er! MUMS! Jag avnjöt en bit med en klick grädde och den var undebart god!
Jag hade glömt att köpa coctail körsbär så jag satte hallon i ringarna, men hade varit mycket mer exotiskt med körsbär! 🙂

Pineapple Upside down cake

ananascake
pineapple cake

Det här behöver du:

Toppingen:
50 g smör
1 dl farinsocker
7 skivor ananas
7 cocktail körsbär
Kanel & kardemumma

Sockerkakssmeten:
4 ägg
3 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör eller margarin

sist: 4-5 msk Ananas saft

Gör så här
Toppingen:
Smält fettet direkt i formen (en rund form med löstagbar kant). Sikta över farinsockret i ett jämnt lager. Lägg de väl avrunna ananasringarna i formen. Lägg ett coctailbär i varje Ananas “hål”. Strö över lite kardemumma & kanel över hela.

Sockerkakssmeten:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan skål. Blanda äggsmeten med mjölskålen och rör om, till sist rör ner det smälta avsvalnade smöret. Häll sockerkakssmeten direkt över ananasen och grädda i ugn, ca 200 grader i ca 40 minuter (eller tills den känns färdig). Ringla ananas saften över kakan och låt den svalna. Stjälp upp kakan när den blivit lite svalare och servera med ex glass eller grädde!

4 Responses to “Pineapple Upside down cake (Ananas kaka)”

  1. kryddburken 28/05/2009 at 18:44 #

    Åh en sån där upp&ner kaka! Det är ganska gott! Väldigt sött för min smak, men en liten bit så!

  2. Ninus 28/05/2009 at 20:40 #

    Ååh,va ja vart snåål! Honde kakon bruka mamm min bak mytchi tå ja va barn å ja ÄLSKA on!! =)

  3. Kalasgott 28/05/2009 at 21:35 #

    Låter verkligen som en kaka i min smak!! 🙂 Mumma!

  4. åsa - hello sugar! 29/05/2009 at 13:49 #

    åh jag älskar pineapple upside down cake!! 🙂

Leave a Reply

