Hallon & Vaniljkrämsbullar med Vitchoklad

18 Jun

Midsommar är i antågande och ikväll kommer mina föräldrar hit ifrån Finland. Då ska det finnas lite goda bullar att smaska på till kaffet minsann! Smakade underbart.. Mmmmuuums…

Vad bakar ni för gott till midsommar?! 🙂

bullar

Hallon & Vaniljkrämsbullar med Vitchoklad

ca 20 st.
Det här behöver du:

100 gram smör
3 dl mjölk
50 gram jäst
1 ägg (rumstempererat)
1/2 dl ljus sirap
2 krm salt
1 krm stött kardemumma
10 – 11 dl vetemjöl

Fyllning:

1 dl hallonsylt
Marsànkräm
100 gram vit choklad till dekoration
1 ägg till pensling

Gör såhär:

Ugn 250 grader.
Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt degvätskan bli fingervarm.
Smula jästen i en bunke. Tillsätt degvätskan. Lös upp jästen och rör ner ägget.
Tillsätt sirap, salt, kardemumma och nästan allt mjöl.
Arbeta till en smidig och blank deg.
Låt jäsa under bakduk på dragfri plats 30 – 40 min, till dubbel storlek.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig. Kavla ut till en platta och skär ut
fyrkanter ca 10 * 10 cm. Klicka ut vaniljkräm och hallonsylten på alla bitar.
Vik upp hörnen över fyllningen, stoppa i pappersformar och låt jäsa 15-20 minuter.
Pensla bullarna med det uppvispade ägget. Grädda i mitten av ugnen 5 – 10 min.
Smält den vita chokladen till garneringen försiktigt i mikro eller över vattenbad.
Spritsa eller ringla över bullarna. Dekorera gärna med färska hallon!

11 Responses to “Hallon & Vaniljkrämsbullar med Vitchoklad”

  1. I Nadjas kök 18/06/2009 at 14:31 #

    Vi kommer att ha en midsommarbakelse med hallon och daim 😀

    Trevlig midsommar!
    Nadja

  2. momma 18/06/2009 at 15:22 #

    Oj ,ser gott ut ,vi kommer att njuta på småtimmarna

  3. Jessica 18/06/2009 at 17:44 #

    Men herregud, vilka underbara bullar.

    Hoppas ni får en bra midsommar!

  4. Camilla 18/06/2009 at 21:39 #

    Åh de där lät ju riktigt gott! Ska jag nog testa nästa gång det blir bullbak! 🙂

  5. Karin W 18/06/2009 at 22:21 #

    Men ska jag måsta baka bullar på själva midsommarafton:) ?De såg förbjudet goda ut och jag har inte en kaka i frysen(fattar inte att det är helg ens !?) När jag kom på det nyss så blir det kanske en rulltårta med dajm för det fick jag smaka en i dag som var tokgod.
    Trevlig midsommar och solsken till dig från mig!

  6. Jasmine / Unga Morsan 19/06/2009 at 19:08 #

    Håhå, det där lät ju inte helt fel! 😀 Glad midsommar på er!

  7. Danielle 20/06/2009 at 13:18 #

    Åh, gud va gott det där lät! Önskar jag kunde tugga i mig en sån nu, mums!

  8. anna 22/06/2009 at 8:55 #

    Gud vad goda bullarna ser ut, måste nog prova och baka dessa. Jag brukar bara ha jordgubbar och glass på midsommar.

    Anna

  9. Carro 22/06/2009 at 22:33 #

    De såg oerhört goda ut !
    En lyxigare variant utav de jag gjorde förra veckan.
    Säker på att det var delikata !

  10. Katja 27/06/2009 at 19:50 #

    Här var ett tag sedan jag var märker jag.. hänt saker.. en bulle tack 😉

  11. Sandra drömkaka 30/06/2009 at 12:14 #

    Mmm nu börjar det klia i mina bakarfingrar igen! Jag som bakat hela helgen! Men dina bullar såg helt oemotståndliga ut! 🙂

Leave a Reply

