Karelska piroger med Äggsmör

3 Jul

Karelska piroger är väldigt vanligt i Finland och kan köpas färdiga i nästan varje butik, men även i sverige säljs dom på många ställen! Rågdegen är lite hård och har ett bra tuggmotstånd. Osötad risgrynsgröt innuti. Super goda!

pirog

Deg

Ingredienser:

6 dl rågmjöl
2-3 dl vatten
salt

Fyllning

2 dl ris
4 dl vatten
6 dl mjölk
salt

Äggsmör

4 råa ägg
2 msk vatten
ca 75 g smör eller margarin
salt & svartpeppar

Gör så här
Degen:
Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Forma en rulle och skär ut lika stora bitar till pirogerna. Kavla ut varje bit väldigt tunt i en oval.

Fyllning:
Koka ihop enligt anvisningarna på förpackningen till risgrynsgröt och låt kallna något. Lägg en klick fyllning på varje degplatta och vik upp kanterna runt om.

Grädda i ugnen ca 225 grader tills fyllningen fått lite färg och degen verkar färdiggräddad. Detta tar inte speciellt lång tid.

Äggsmör:

Hacka  äggen med en gaffel och blanda ihop med vatten. Lägg äggsmeten i micro ca 1 ½ minut, ta ut och rör om och micra ytterligare 1½ minut. Blanda ihop smöret med äggröran och krydda.

Före servering:
Bred ut en klick äggsmör på varje pirog. Ät och njut!

11 Responses to “Karelska piroger med Äggsmör”

  1. Fias kastruller 03/07/2009 at 10:48 #

    Sådana piroger brukar min mammas gamla moster bjuda på. Jag vet inte om hon gör de själv men de är riktigt goda, väldigt mättande! Trevlig helg!

  2. Minna 03/07/2009 at 14:16 #

    De där känner jag igen från min barndom :). Brukar alltid köpa med mig nån förpackning när jag besöker släkt i Finland, de är riktigt goda! Har gjort dem själv en gång men de blev sådär. Ska prova ditt recept framöver!

  3. Sandra drömkaka 03/07/2009 at 15:28 #

    Men oh det här var något nytt!
    Jag som älskar piroger, det här lät intressant! 🙂

    Hoppas du har en härlig fredag!

  4. vivvi 03/07/2009 at 21:25 #

    Jag rekommenderar alla i sommarsverige att prova min goda chesecake, den smakar nästan som glass.
    gottochenkelt.blogg.se

  5. Karin W 03/07/2009 at 21:38 #

    Jamen såna där har ju jag ätit en gång för längesen hos min kompis som är från Finland!

  6. skotornet´s webmaster 04/07/2009 at 12:54 #

    Ohhh, så gott.. det här receptet behövde jag för jag har köpt dessa på ica och blivit så besviken.. de är så torra men nu kan jag ju göra egna själv *slickar mig kring munnen*

  7. Therese 04/07/2009 at 19:36 #

    Det här var nått nytt, aldrig sett förut..

  8. åsa - hello sugar! 05/07/2009 at 21:54 #

    det här var minsann annorlunda! jag blir allt lite nyfiken på hur det smakar! ser då gott ut!!

  9. I Nadjas kök 06/07/2009 at 7:11 #

    Ja! Detta är ju supergott. När jag var liten så var min bästa kompis finska och hennes mamma gjorde sååå goda Kareliska piroger. 😦 har tyvärr inte ätit dem sedan dess…

    Nadja

  10. Caroline 11/07/2009 at 7:19 #

    Å vad det vattnas i munnen på mig nu. Dessa äter jag alltid när jag är i Finland på besök, och om ett par veckor ska jag dit igen! Men orkar man vänta så länge tro?

  11. Marie 11/03/2011 at 9:21 #

    Hur hackar man råa ägg?

Leave a Reply

