Tiramisu Rulltårta

19 Jul

I vårt hushåll gillar vi Italiensk inspirerad matlagning & bakning! H stod för maten idag och då blev det min favorit rätt Carbonara. Han är GRYM på den! 🙂
Jag stod för desserten som blev en Tiramisu rulltårta.

tiramisu

Det här behöver du:
Botten:
3 st ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
2 msk grädde
2 tsk pulverkaffe

Fyllning:
250 g mascarpone
2 st äggulor
3 msk florsocker
1 dl starkt kaffe
1 msk amaretto eller konjak

Gör såhär:
Sätt ugnen på 250 grader
Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och salt. Rör ihop grädde och kaffepulver och rör i.

Bred ut smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Sätt in och grädda kakan mitt i ugnen i 5 minuter.

Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort pappret den gräddats på.

Vispa mascarpone, äggulor och florsocker så det blir krämigt.
Blanda kaffet med Amaretto eller konjak. Pensla ut kaffet över kakan och bred sedan på mascarponeblandningen.

Rulla ihop till en rulltårta och ställ den kallt åtminstone någon timme innan den skärs upp.

Servera med en klick grädde och lite jordgubbar eller choklad!

rulltårta

5 Responses to “Tiramisu Rulltårta”

  1. Pernilla 19/07/2009 at 16:56 #

    oj, vad smart. tiramisu-rulltårta det har jag aldrig tänkt på, vad smidigt! 🙂 det måste jag testa någon gång!

  2. Jessica 19/07/2009 at 18:41 #

    Tiramisu är ju bara så himla gott och detta måste jag nog säga låter ännu godare. Måste testas.

    Hoppas du haft en bra dag!

  3. momma 19/07/2009 at 19:14 #

    Åhh va god den ser ut

  4. åsa - hello sugar! 19/07/2009 at 20:46 #

    det där kallar jag rulltårta… eller bättre än rulltårta! låter ljuvligt gott! 🙂

  5. Ingrid 24/07/2009 at 16:16 #

    Håller med, det här receptet måste jag prova att göra. Låter väldigt gott!

Leave a Reply

