Leilas ” New York Blueberry cheesecake”

11 Aug

Leila´s “A piece of cake” har så många lockande recept så man får börja beta av dem ett efter ett. Testade denna cheesecake nu då vi ska få massa fika gäster i veckan!
Dock upptäckte jag mitt i bakandet att vi inte hade mer blåbär, så man tager vad man haver vilket var hallon & björnbär. 🙂

“Det här är ett underbart originalrecept från en diner i New York. Till och med min amerikanska väninna säger att det är den godaste cheesecake hon har ätit. Dessutom är den väldigt enkel att göra. Servera den gärna kylskåpskall, då är den lättare att skära upp i snygga bitar. Om kakan inte vill lossna från formen brukar jag ta en liten kniv och skära försiktigt längs med kanten.” Skriver Leila.

ostkaka

Det här behöver du:
Kexbotten:
300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet:
600 g philadelphiaost
2,5 dl kesella, 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 st ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1,5 dl färska blåbär, (eller frysta)

Gör såhär:
1 Sätt ugnen på 175 grader.
2 Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
3 Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 centimeter i diameter.
4 Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.
4 Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
5 Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
6 Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
7 Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
8 Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
9 Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk.
10 Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.

Innan Gräddning:

ostkaka1

7 Responses to “Leilas ” New York Blueberry cheesecake””

  1. åsa - hello sugar! 12/08/2009 at 10:02 #

    jag har fortfarande inte testat denna cheesecake från leila men måste ta och göra det snart, den ser jättegod ut!

    vilken fin ny header du har gjort förresten!!

  2. sonja 12/08/2009 at 13:44 #

    Har skrivit av receptet och måste pröva nån gång ,den såg jättsmaskig ut

  3. Emilies Skafferi 12/08/2009 at 14:14 #

    Ja visst har den det. Denna har jag också varit sugen på att baka, men jag har väl inte kommit till den ännu:)

  4. kardemumma Gumman 12/08/2009 at 15:38 #

    Kan uppdatera er om att kakan INTE var så god som man skulle kunna tro! Så detta blev “One time only”.

    Förlååt Leila, men denna gång lyckades du inte fullt ut! 😉

  5. Johanna 13/08/2009 at 9:25 #

    Jag gjorde den med blåbär och jag är helt såld, det är den godaste cheesecake jag ätit. Slurp. Tror jag ska göra en till snart…Man kan ju göra en för att fira att det är torsdag 😀 Visst? 😉

  6. Frida 15/08/2009 at 22:11 #

    Jag har bakat den där kakan tidigare och tyckte att den var otroligt god! Men smaken är som baken.

  7. Linda 27/02/2010 at 12:42 #

    Den här mäe absolut den godaste cheesecaken någonsin, men man bör ju inte ha hjärtproblem omman ska äta den;)

Leave a Reply

