Chailatte

12 Sep

Sitter ute i solen och njuter av en Chailatte som jag fixat av chaite som kom med posten igår! Mmmm så gott!
Öppnade Digestive kexen med jordgubbar i och som synes på bild så var det flera som inte kunde hålla tassarna borta.. 😉

chailatte

Chailatte

Chaite
1 dl vatten
2 dl Mjölk
socker eller smaksättningssirap

Koka upp vattnet och tillsätt chaite i tesil. (Använd höga glas) Låt dra 5 minuter. Tillsätt socker eller smaksättnings sirapen. Koka upp mjölken och vispa till mjukt skum. Häll mjölken över tevattnet och skeda över skummet på toppen. Mums! 🙂

Ni bloggläsare har ännu erbjudandet: 25 % rabatt på hela sortimentet och fraktfritt 4 dagar till hos Tehuset JAVA. Skriv bara in kampanjkoden ”I love tea” när du beställer. (I presentkortnummer rutan).

Så skynda in och beställ ditt egna Chaite!

java

TREVLIG HELG ALLA GLADA!

11 Responses to “Chailatte”

  1. Emma 12/09/2009 at 14:21 #

    De digestiven verkar ju supergoda! Har sett dem ngn gång men kommer inte ihåg vart. Kan inte hitta dem i min vanliga mataffär 😦
    Smakar det något jordgubbar, eller är det bitar i? 😀

  2. kardemumma Gumman 12/09/2009 at 14:23 #

    Hej Emma:

    Det är små torkade jordgubbsbitar i! Jätte mumsiga… Bla Coop ska ha dem i sitt sortiment! 🙂

  3. Caroline. 12/09/2009 at 15:08 #

    Jag har aldrig testa chailatte med te i bara nån form av latte med sånn där sirpassmak som var chai är det samma? Hur som helst var det alldeles för sött för min smak : )

  4. kardemumma Gumman 12/09/2009 at 17:43 #

    Caroline: Det finns i många varianter, jag drack min första på ett café också och tyckte den smakade förförligt sliskig! Men när du gör hemma kan du kontrollera sötman själv så att det blir lagom, även styrkan på chaitee som annars kan va ganska kryddig i smaken! 🙂

  5. Sara 12/09/2009 at 20:04 #

    Åh. älskar chaite, det är så himla gott. 😀
    Har förresten passat på och utnyttjat te-erbjudandet så väntar med spänning på att snart få hem mina teer. 🙂
    Kul med ett sånt erbjudande!

  6. Veronica & Isak 12/09/2009 at 20:22 #

    Åh chaite är ju SÅ mumma, en pärla för hösten och vintern med sin kryddiga smak!

  7. Birgitta Höglund's Mat 13/09/2009 at 8:05 #

    Hej. Chai är en favorit, det ska jag börja dricka nu i höstrusket. Tack för att du påminde mig.
    Brukar göra en egen på Ekologiskt Earl Grey som får sjuda länge i riktig mjölk, med gröna kardemummakapslar som jag krossat i mortel, några nejlikor slänger jag också i.
    En riktig höstnjutning 🙂
    Ha en skön söndag./ Birgitta
    http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

  8. Susanne 13/09/2009 at 16:07 #

    Tack för receptet. Jag beställde te från Java med din rabatt, och ett av de teer jag beställde var just Chaiteét. Imorgon blir det nog en stor kopp Chai 😉

    Och tack för tipset om Java – det var mycket fina teér jag köpte!

  9. Kalasgott 13/09/2009 at 18:46 #

    Chailatte är himla gott det! Brukar köpa Chailattepulver från Espresso House, det är väldigt smarrigt! 🙂

  10. kardemumma Gumman 13/09/2009 at 19:08 #

    Jennie: ååh det låter åxå smaskens! Hur gör man med det pulvret då? Bara att blanda i mjölken eller?

  11. Lina 17/09/2009 at 8:11 #

    Chailatte som är så gott! Perfekt att värma sig med under kyliga höstdagar som idag.

Leave a Reply

