Källarfranska

14 Oct

Ännu ett toppen recept har jag hittat hos Linda! Är hemma än och både E och jag är krassliga men måste ända äta lite goda mackor! 🙂
Lättgjorda på få ingridienser, sånt uppskattas! 🙂

källarfranska

16 st
Det här behöver du :
1 pkt jäst (50 gram)
½ l vatten
1 msk socker
1½ tsk salt
3 msk olja
13 dl vetemjöl

GÖR SÅHÄR :
Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt! Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång. Skär degen i 16 lika stora bitar. Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen. Lägg upp på låt och låt jäsa under bakduk 40 min. Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 10-12 min. Låt svalna på galler!

På jäsning

MAT 8 005

Rykande färska

MAT 8 009

MAT 8 010

Varsin nybakt fralla med smör, ost, korv & smörgåsgurka! Mmmmm…

MAT 8 013

5 Responses to “Källarfranska”

  1. pia 14/10/2009 at 18:15 #

    mm mums ser jättegott ut!

  2. Anna/Frostrosor 14/10/2009 at 20:14 #

    Tack för din fina hälsning i min gästbok!
    Det är så gott med källarfranska! Min man bakade såna igår, det är han som står för brödbaket nu sedan jag började jobba. Är det lördagskorv jag ser som pålägg på din macka?

  3. kardemumma Gumman 14/10/2009 at 21:08 #

    Anna: haha vad annars ska en finne ha! 😀

  4. Carolina 15/10/2009 at 16:55 #

    Åh så gott, måste jag prova!

  5. catrin 20/10/2009 at 16:43 #

    O så mkt goda recept.Bakade källarfranska i går o de var kanon. Måste pröva langos en dag också.

Leave a Reply

