Fryst cheesecake med lime

19 Oct

Ikväll firar vi lite här hemma! (Mer om det imorgon)… Gjorde en Fryst ostkaka som är den GODASTE jag ätit! Utan massa extra krusiduller… Rekomenderar verkligen att ni testar denna, den blir stor, fluffig och super smaskig!
Lättgjord är den också, ni behöver inte ens diska vispen mellan alla moment! 😉

cheesecake

Det här behöver du:

4 st ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
1 lime
12 st digestivekex

Gör så här:
Smula ner 8 st digestivekex i botten på en stor pajform (Eller två små). Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i varsin skål. Vispa först äggvitorna hårt. Vispa sen grädden i en tredjeskål. Vispa sist äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (med elvisp). Rör försiktigt ner grädden samt äggvitorna i ägg-ostblandningen. Riv skalet av lime och blanda ner i smeten, pressa ner saften av en halva. Häll smeten i formen, krossa de återstående kexen och smula överst. Ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur ½-1 timme innan den ska avnjutas.

Dekorera gärna med färsk frukt eller bär.

Ps: Jag använde mig av digestivekex som innehåller små jordgubbsbitar, gjorde säkert sitt för smaken!

Jag tycker det är lättast att lägga kexen i en mortel och ge dem en omgång!

MAT 8 035

Oktober 09 123

16 Responses to “Fryst cheesecake med lime”

  1. Johanna 19/10/2009 at 19:34 #

    Å vad det ser gott ut!! på onsdag kan vi fira att colin blir 22 månader, haha 😀

  2. Jossan 19/10/2009 at 19:39 #

    Men ååh va den ser smaskig ut!! Tror jag ska ge den ett försök snart faktiskt. Vissa här hemma lär ju bli överlyckliga 😀

  3. Malin 19/10/2009 at 19:39 #

    Åh vad gott det lät (och såg ut)! Och enkel att göra 🙂

  4. kardemumma Gumman 19/10/2009 at 19:40 #

    Johanna: Klart sånt ska firas!!! 😀

    Jossan: Jaa, B lär mumsa på! 😀

  5. sonja 19/10/2009 at 21:31 #

    Ser frestande god ut

  6. Filibabba 19/10/2009 at 22:47 #

    Åh jag älskar verkligen cheescake! Din ser supergod ut! 😀

  7. Ninus 19/10/2009 at 23:17 #

    Åååh, ande ha int ja äti på jätteläng!! An ji supergod, mamm bruka lag an mytchi förr (fast använd citron i) , tror man tar å provar an nain da.. 🙂

  8. Erica fru och tvåbarnsmamma 20/10/2009 at 2:45 #

    Vilken fin och mysig blogg du har! Jag blir såå inspirerad, för att inte tala om hungrig! Hit återvänder jag gärna! Jag bloggar också en hel del om mat (samt olika nya matprodukter vi testar)då det är min passion i livet, men även inredning och livsstil i övrigt, med en liten touch av glamour! Livet är ju till för att njutas!
    kram /Erica

  9. Linda 20/10/2009 at 8:25 #

    Men åååh!

    Detta har nu bokmärkts och jag tror jag måste testa den redan ikväll när R är ute på företagsmingel 🙂

  10. I Nadjas kök 20/10/2009 at 10:45 #

    Jag tror att jag provsmakat denna cheesecake för många år sedan…och vad jag minns så var den underbart, läskande god.

  11. Emma 20/10/2009 at 19:50 #

    Fryst cheesecake är den bästa! Hur god som helst & hur enkel som helst!

  12. Sandra drömkaka 27/10/2009 at 23:45 #

    Den ser supergod ut denna cheesecake & jättefin!!

  13. Majsan 09/12/2009 at 22:53 #

    Den där måste vara jättegod ! Jag ska aboslut pröva den ! Mitt “problem” är att jag inte vill använda digestive, det triggar mig alltför mycket. Vad kan man ta i stället (som inte innehåller så mycket kolhydrater) ?

    Tack för en jättebra blogg ! Du är så duktig !

    /Majsan, strikt lchf:are

  14. Anna 31/12/2009 at 0:06 #

    Tack för receptet. Hade tappat bort mitt i ombyggnaden, den stora. Ett tips är om man… kvinna vill göra kakan extra festlig att smälta mörk choklad. Rita en mall efter kakformen på ett OH-blad eller bakplåtspapper och ringla sen snirkliga mönster inom ramen. Kyl ner. Flytta sen över chokladmönstret på kakan. Jag lovar att du kommer få mycket beröm för vackert, och gott bakverk.

  15. Ulf 27/01/2011 at 15:01 #

    Fantastisk kaka. Gästerna kunde inte sluta äta. Tack för receptet.

  16. Änglamamma 26/05/2011 at 18:32 #

    Min svägerska bjöd på denna och den var ljuvlig.

Leave a Reply

