Finska Julstjärnor

1 Dec

Igen var det dags att fixa Julstjärnor till fikat! Ikväll blev det glögg & Julstjärnor!
Mycket enkelt att ta fram och göra…

Det här behöver du:
1 paket färdig smördeg
1 burk plommonsylt eller barnmatsburk med plommon.. Funkar även med ex aprikos marmelad
Lite florsocker

Lägg upp den färdigköpta kavlade smördegen på en bakplåt, Skär degen i två delar. Dvs fyrkanter på ca 8×8 cm. Skär ett 3 cm långt snitt i varje hörn mot mitten av degen. Klicka på sylten. Lyft varannan spets på varje hörn in mot mitten av degen. Kläm ihop spetsarna ordentligt. Grädda enligt graderna på paketet! Sist när de svalnat en aning, sikta över lite florsocker!

Färdig vikt med aprikosmarmelad…

Mums mums…

Vissa uppehåller (läs mutas) sig i köket medan mamma bakar…
Btw, Ice age 3 var riktigt rolig! Även för mamma.. 😉

11 Responses to “Finska Julstjärnor”

  1. Johanna 02/12/2009 at 10:16 #

    Vilket härlig julmys ni har hemma!
    Jag har hamnat lite på efterkälken när det gäller pyntet, men ska styra upp det i veckan 🙂
    Håller med om Ice Age, jag garvade gott 🙂

  2. Martina 02/12/2009 at 10:45 #

    Dom ser mumsiga ut. Ice Age kanske man ska visa för lilltjejen, fast hon gillar nästan bara Astrid Lindgrens filmer 🙂

  3. Emma Kök 02/12/2009 at 10:48 #

    Så smarrigt! Smördeg blir ju alltid gott och med lite frukt i blir det ännu bättre!

  4. Anna/Frostrosor 02/12/2009 at 19:40 #

    Gott med julstjärnor! Själv har jag inte hunnit baka några ännu men fick ett par stycken av mamma i lördags. Så gott! Vi brukar alltid göra med plommonmarmelad. En gång testade jag med hallonmarmelad men det blev alldeles för sött.

  5. sonja 02/12/2009 at 22:31 #

    Julstjärnorna ser jättegoda ut ,jag har min deg i frysen bara att ta fram ifall det kommer gäster. Hjälpredan är fullt upptagen ser ja

  6. Katja 03/12/2009 at 1:22 #

    Mums sånna brukar jag med göra 😉

  7. Birgitta Höglund's Mat 03/12/2009 at 13:28 #

    Så gott 🙂 Såna här gjorde min Mormor från Pargas alltid till jul. Med plommon i.
    Vilka barndomsminnen du väcker.
    Ska bli kul att komma igång med lite julmat nu, -12, rimfrost, snö och sol utanför balkongen.
    Vilken skillnad mot de senaste 2 månaderna i Alanyasolen.
    Men jag vänjer mig nog snart 😉

  8. familjenhaglund 03/12/2009 at 19:07 #

    Såna gör vi alltid i December och speciellt på självständighetsdagen 🙂 Använder dock alltid plommonsylt och sätter då sylten överst (och inte under flikarna) Har inte ens tänkt tanken att använda någon annan sorts marmelad, men det ska jag prova nu!

  9. kardemumma Gumman 03/12/2009 at 19:20 #

    Fam Haglund: Jaa sylten brukar jag variera lite med både under och över! Marmeladen vill jag helst ha plommon för att det ska va så! Men inte så lätt att hitta överallt här i Sthlm, så aprikos funkar väldigt bra det med! 🙂

  10. I Nadjas kök 04/12/2009 at 19:27 #

    Men så gott det ser ut! jag brukar göra sådan här fast med vaniljkräm i mitten, blir nästan som wienerbröd….supergott

    Ha en trevlig helg
    Nadja

  11. Rebeccas.se 16/12/2009 at 16:03 #

    Gjorde egna julstjärnor, blev jättebra! Fast inte så snygga kanske, måste nog öva lite på vikningen…

Leave a Reply

