Baileys kladdkaka med chokladglasyr & Karamelliserade pistagenötter

16 Jan

För en tid sedan blev jag kontaktad av Aftonbladet för ett recept de var intresserade av. I dagens bilaga till aftonbladets “Härligt Hemma” kan ni hitta detta recept bland några andra recept på smarriga kladdkakor. “Härligt Hemma” Har valt ut sina 10 favoriter nämligen! 🙂 Denna kaka är verkligen himmelskt god, riktigt härligt kladdig alltigenom, med krämig chokladglasyr och pistagenötterna som både ger sälta och ett härligt krisp! MUUMS!

Det här behöver du:

Kladdkaka:
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
6 msk kakao
½ tsk salt
150 g smält smör
2 msk baileys
50 g mörk choklad (Hackad)

Glasering:
100 g mörk choklad
½ dl grädde
25 g smör

Karamelliserade Pistagenötter:
50 g skalade pistagenötter
3/4 dl muscovadosocker
½ tsk salt
½ tsk bikarbonat

Gör såhär:

Rör ihop alla ingridienserna, (ej vispa) och häll i en smörad form.
175 grader i ca 20 minuter på det nedersta gallret. Den ska va lite gungig i mitten när du tar ut den.
Låt kakan kallna helt innan den glaseras.

Glasyr: Smält chokladen och smöret på svag värme, rör ner grädden. Bred glasyren över kakan och låt rinna ner över kanterna.

Karamelliserade Pistagenötter: Hacka nötterna grovt, rosta dem i en torr stekpanna, strö över socker, salt och bikarbonat. På svag värme under ständig omrörning, låt sockret karamelliseras så det får en fin gyllenbrun färg. Låt svalna och strö över kakan. Dekorera med tex fikon skurna i halvor.

Servera med vispad grädde, glass eller vaniljvisp samt frukter eller bär!

Smeten klar i formen..

Låt chokladen rinna ner över kanterna…

Stelnad chokladglasyr..

Härligt kladdig inne…

Servera med ex en klick grädde..

Bilden i “Härligt Hemma”..

23 Responses to “Baileys kladdkaka med chokladglasyr & Karamelliserade pistagenötter”

  1. Jessica 16/01/2010 at 13:07 #

    Men vad roligt att få med receptet i tidningen och dessutom måste jag ju säga att den låter toppengod.

    Får nog be sambon svänga förbi affären till jobbet och köpa en tidning.

    Ha en bra helg!

  2. Camilla 16/01/2010 at 13:11 #

    Oj vad den såg god ut! 🙂 Jag fick också med ett recept i tidningen – men jag trodde att tidningen skulle kommit ut i tisdags och att jag hade missat den. Så det var ju bra att du skrev om den här! 🙂 Trevlig helg!

  3. Ofelia 16/01/2010 at 13:16 #

    Hej, vad kul med ditt recept i Aftonbladet! Det är inte konstigt att de valde det, det ser ju jättegott ut. Hoppas ni mår bra 🙂

  4. Johanna 16/01/2010 at 16:23 #

    Den ser farligt smaskig ut 🙂
    Vad roligt att du blivit publicerad! 🙂

  5. Martina 16/01/2010 at 16:25 #

    Va kul att bli uppringd av dom och få vara med i tidningen, grattis! Kakan ser underbar ut! Trevlig helg!

  6. Karin 16/01/2010 at 16:38 #

    Så synd att min Baileysflaska nyligen tagit slut. Den här kladdkakan skulle jag ha velat baka.

  7. Pinglan 16/01/2010 at 21:17 #

    Men, gud va gott! Måte rusa iväg och köpa tidningen snarast. När sätter “Skicka vidare” igång?
    Trevlig helg!!

  8. sonja 16/01/2010 at 21:42 #

    Grattis, roligt att få vara med i tidningen ,och kladdkakan ser ricktigt god ut ,jag beställer ett smakprov när vi träffas.

  9. vanillaskykitchen 17/01/2010 at 13:01 #

    Oj vad roligt att bli publicerad i tidningen 🙂 och det är ju inte svårt att förstå varför de valt just din kaka, den ser ju supersmaskig ut!

  10. Emmy 17/01/2010 at 15:25 #

    De hade väl inte behövt en 10-i-topp, när de hade receptet på en outstanding kladdkaka 😉 Grattis till publiceringen!

  11. Danielle 17/01/2010 at 15:52 #

    Åh, vad gott det ser ut! Och vad roligt att du blev kontaktad av tidningen.

  12. ejmis 17/01/2010 at 19:45 #

    Jag har testat ett av dina recept idag och när jag sen tipsade vidare om receptet i min blogg så “lånade” jag din bild…Hoppas det är OK???
    Jag har länkat dig och talar även om att fotot är ditt…hör av dig om du vill att jag plockar bort fotot.
    Tack för många mumsiga recept.
    =)

    http://ejmis.blogg.se/2010/january/fetaostgratinerad-kycklingfile-i-kramig-sas.html#comment

  13. I Nadjas kök 18/01/2010 at 12:28 #

    Men så skoj! jag förstår verkligen varför för kakan låter ju himmelskt…

    Nadja

  14. Yasemin 18/01/2010 at 16:01 #

    Åhhh vad roligt. Gratulerar. Ni ser jättefina ut i tidningen 🙂

    Kladdkakor är så smarriga. Det här receptet ser jättegott ut. Kram.

  15. anette 18/01/2010 at 17:00 #

    Hej! Jag tyckte väl jag kände igen dig på bilden i aftonbladet, från bloggen alltså! Grattis!

  16. Therse 18/01/2010 at 20:29 #

    Fasen att jag såg detta först idag annars hade jag ju köpt tidningen..
    Gud så kul, kladdkaka tackar man ju inte nej till.

  17. Bara en kaka till... 18/01/2010 at 21:10 #

    Vad roligt att vara med i tidningen! Och vilken kaka sen, jag älskar allt med Baileys…

  18. Annichen 19/01/2010 at 0:48 #

    Grattis för tidningsinlägget! Du måste ha varit stolt och glad kan jag tänka mig 🙂 Kakan ser faktiskt fantastiskt god ut!

  19. Sofie Mumsfillibaba 19/01/2010 at 15:18 #

    Herregud vad den såg kladdigt kletigt smaskigt god ut….vattnas i munnen på mig!!!

  20. Ia 19/01/2010 at 23:20 #

    Noooo det är det 19.e idag… Jag som ville köpa bilagan. Din kaka ska jag absolut testa, låter nästan farligt god! 🙂

  21. Emma 28/01/2010 at 23:16 #

    Wow! Denna ser ju inte lite god ut! Kladdig och smarrig inuti, mums!

    Förresten har du fått en award av mig! Kolla in min blogg!

  22. Madde 13/10/2010 at 1:24 #

    Jag var sa himla sugen pa kladdkaka idag sa var ju bara tvungen att baka en! Anvande detta receptet men gjorde den utan baileys, chokladglasyr & pistagenotter haha.. hade i lite lite kokos i den istallet. Mmm blev verkligen gudomligt god!! 🙂

  23. Sofia - Oförglömliga tårtor 23/10/2010 at 19:44 #

    Den ser underbart god ut! MUMS!

Leave a Reply

