Hasselbackspotatis

10 Feb

Som rubriken lyder blev det Hasselbackspotatis idag!

Vitlöksdoftande Kycklinggrytan börjar ni kunna vid det här laget, idag bjöd vi på den till “mommo & moffa” tillsammans med potatisen.

Mycket god & krispig potatis blir det och inte speciellt mycket jobb.

HASSELBACKSPOTATIS

  • 8 Jämnstora Potatisar
  • 4 msk smör
  • salt & potatiskrydda
  • ½ dl ströbröd

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. Skala Potatisen och skär i tunna skivor, men inte hela vägen igenom. (Jag brukar lägga dem i en träslev så skär man inte i misstag hela vägen). Placera potatisen med den skårade sidan upp i en ugnsäker form, salta & krydda potatisen, klicka på lite smör på varje. Ställ i ugnen ca 25 minuter.

Ta ut formen och klicka på ytterligare lite smör samt ströbrödet ovanpå. Ställ tillbaka i ugnen ca 20 minuter eller tills potatisen är mjuk.

9 Responses to “Hasselbackspotatis”

  1. Karin/Rosa maränger 11/02/2010 at 0:06 #

    Så gott det ser ut. Alltid gott med kycklinggrytor och hasselbacks är också en höjdare men jag glömmer bort den i långa perioder.

  2. momma 11/02/2010 at 0:28 #

    Den maträtten var jättegod

  3. a home far away 11/02/2010 at 5:21 #

    Åh det var längesen jag åt Hasselbacks potatis, mums, kanske till helgen?

    Ha en fin torsdag
    Kram Gunilla i Singapore

  4. Jennie/ Vanilla sky 11/02/2010 at 10:52 #

    Hasselbackpotatis är min absoluta favorit potatisrätt! Gott gott:)

  5. Designing good life - Sarah 11/02/2010 at 12:24 #

    Åh vad gott. Det var min favorit när jag var liten men av någon anledning har jag aldrig gjort det själv!?!

  6. En Smak Av Karin 11/02/2010 at 12:25 #

    Hasselbackspotatis är verkligen en klassiker som funkar till det mesta. Gott 🙂

    Ps. Du har fått en award av mig! Mer info på min sida 🙂 Ds.

  7. Jessica 11/02/2010 at 12:32 #

    Hasselbackspotatis är ju himla gott, tyvärr är det en potatisrätt som inte görs här hemma så ofta, men nu blev jag riktigt sugen.

  8. Loulas Kök 11/02/2010 at 17:30 #

    Det där såg ut som en riktigt god helgmiddag. Kycklinggrytor liknande denna är en av mina favoriter.

  9. Alexandra 14/02/2010 at 20:06 #

    Provade din kycklinggryta igår, mumsig! Älskar saker med färsk ingefära!

    Ha en bra vecka.

    M.v.h

    Alexandra

Leave a Reply

