Ceasarsallad med rostade brödkrutonger, bacon, grillad kyckling, hyvlad parmesan & ceasardressing

21 Feb

 

Hittade receptet på ceasardressing för en tid sedan på Lindas blogg och blev supersugen! Ceasarsallad är en av mina favoriträtter! Jag blev verkligen inte besviken på dressingen, en av de godaste jag ätit!!! Och inte ett dugg krångligt…

I min sallad hade jag:

  • Romansallad (måste det va) 😉
  • Grillad kyckling i bitar
  • Knaperstekt bacon
  • Coctail tomater
  • Hemmarostade brödkrutonger ( bröd rostat i het panna med olja, krydda lite!)
  • Hyvlad parmesan
  • Ceasardressing

ca 5 dl Ceasar dressing
Det här behöver du :
2 äggulor
1 msk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger
2 tsk pressad citronsaft
1 vitlöksklyfta
2 sardeller
3 dl rapsolja
½ dl finriven parmesanost
salt & peppar
vatten

GÖR SÅHÄR :
Använd mixerstav i en tillbringare. Lägg i äggulorna, sardellerna, vitlöken, senapen, vitvinsvinägern & citron. Mixa alltihopa slätt. Mät upp rapsoljan och tillsätt den i en fin strålen samtidigt som du fortsätter mixa. Tillsätt finriven parmesan och byt ut mix-munstycket mot vispen, eller vispa för hand. Det ska bli en tjockare vit kräm, likt majonäs. Späd dressingen med vatten och du vill ha den tunnare. Smaka av med salt & peppar.

Sardellerna gav bra sälta till dressingen, välj en parmesan ost med god smak!

Gott gott och inte krångligt alls!

22 Responses to “Ceasarsallad med rostade brödkrutonger, bacon, grillad kyckling, hyvlad parmesan & ceasardressing”

  1. Mrs. S 21/02/2010 at 17:24 #

    Åh vad gott det ser ut! Önskar att jag hade lite ingredienser hemma. Men det får bli en annan dag när det inte är snökaos…

  2. Martina 21/02/2010 at 19:36 #

    Attans så gott det ser ut, nu blev man sugen!

  3. Pinglan 21/02/2010 at 20:04 #

    oj, vad gott det ser ut! Det var så länge sedan jag åt ceasarsallad!

  4. jenny 21/02/2010 at 21:12 #

    Mums! Kommer inte ihåg när jag åt det senast, super gott 🙂 Tack för tipset! Kram Jenny

  5. Mingodasida 21/02/2010 at 22:14 #

    Den där salladen hade jag gärna smakat! Ser verkligen jättegott ut!!

  6. Anne 21/02/2010 at 22:16 #

    Va gott det ser ut! Tror du man kan skippa sardellerna och salta lite istället? När kommer del 3 att gå av stapeln i skicka vidare. Skulle gärna vilja vara med i så fall. Har precis börjat med min blogg, men du får gärna titta in, men den är långt ifrån färdig, designmässigt!

    Mvh/ Anne

  7. Emilies Skafferi 22/02/2010 at 10:13 #

    Det ser suopersmaskigt ut!

  8. [ lilla fru werner ] 22/02/2010 at 14:15 #

    Har precis hittat till din blogg – från Pinglans blogg. Riktigt härlig blogg du har, verkligen!!! Hoppas du har fått en bra start på veckan!

  9. erica 22/02/2010 at 16:53 #

    åh vad roligt att ha hittat hit. jag brukar också laga egen ceasarsallad, har recept i min blogg, jag älskar mat=)
    Ikväll lägger jag upp en rolig tävling på bloggen där man kan vinna valfritt barn plagg från Paulfrank, vore kul om du ville delta!(man behöver inte ha en blogg, kanske fler av dina läsare vill vara med som inte har en blogg)

    hoppas du får en fortsatt underbar dag och kväll!
    Kramar Erica

  10. Sofie / Mumsfillibaba 22/02/2010 at 20:41 #

    Så gott!! Ceacarsallad och ett glas kallt Rosé på en uteservering i sommarsolen…… oj, vad jag skenade iväg!!!:)

  11. Kalasgott 22/02/2010 at 21:42 #

    Nu blev jag nästan för sugen! Jag skall göra ceasarsallad i veckan, det måste jag bara! Mums, mums!

  12. Bara en kaka till... 22/02/2010 at 21:42 #

    Jag älskar Caesarsallad! Bacon är den viktigaste ingrediensen för mig! Och parmesan, och krutonger… det får nog bli det på menyn snart! 🙂

  13. Loulas Kök 23/02/2010 at 21:50 #

    Cesarsallad har jag aldrig prövat att göra själv. Det är ju så himla gott! Måste testa..

  14. Karin/Rosa maränger 24/02/2010 at 8:19 #

    Åh vad gott det ser ut, älskar ceasarsallad, men jag väljer bort sardellerna.

  15. Emma 28/04/2010 at 8:34 #

    Ceasarsallad är ju så gott ja, måste göras snarast! 🙂 Jag undrar precis som en annan om man kan byta ut sardellerna mot salt?

  16. kardemumma Gumman 28/04/2010 at 10:43 #

    Sardellerna går att skippa om man inte gillar! 🙂 Men blir inte riktigt samma smak…

  17. Robert 15/08/2010 at 18:22 #

    Hej

    Gällande sardeller så ser jag ingen anledning att ersätta dom.
    Jag gillar inte sardeller men i mat så är det kanon.
    Smakar inte sardell.

    Btw kanon bra blog.
    Gör precis receptet med ungs rostade grönsaker

  18. angelica 28/09/2010 at 22:42 #

    kan ju vara pga allergi mot fisk som man inte tar med de

  19. Rebecca 18/11/2010 at 19:04 #

    Jag hittade soppan! 🙂

  20. Hanna 01/08/2011 at 18:54 #

    ser smaskit ut!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sen sist har vi ätit en del… « Kardemumma Gumman - 07/07/2010

    […] Ceasarsallad med rostade brödkrutonger, bacon, grillad kyckling, hyvlad parmesan & ceasardressing , in absoluta favoritsallad! […]

  2. 2010 in review « Kardemumma Gumman - 02/01/2011

    […] The busiest day of the year was November 17th. The most popular post that day was Ceasarsallad med rostade brödkrutonger, bacon, grillad kyckling, hyvlad parmesan & ceasardressi…. […]

Leave a Reply

