Turkiska pannbiffar med fetaost & Oliver

10 Mar

Dax för pannbiffar var det igen! Riktigt gott. Matvete är någon vi använder ofta istället för ex ris. Nu tycker jag det är tom godare än pasta/ris och 100 ggr nyttigare! 🙂 Har ni testat?

Det här behöver du:

  • 600 g Nötfärs
  • 1 ägg
  • 1 fint hackad gullök
  • 3 msk ströbröd
  • 3 msk kallt vatten
  • 1 msk dijonsenap
  • 3 msk olivolja
  • 1 tsk spiskummin
  • 2 fint hackade vitlöksklyftor
  • 2 tsk timjan
  • 2 dl oliver (skurna i bitar)
  • 1 pkt  fetaost
  • salt och svartpeppar

Gör så här:

1. Blanda alla ingredienser  i en bunke. Smaka av med salt, peppar & kryddorna.

2. Forma till biffar av valfri design och stek dem i en stekpanna med smör tills de är precis genomstekta.

3. Servera med en sallad & kall creme fraiche sås. Jag har matvete & creme fraiche med mint till.

13 Responses to “Turkiska pannbiffar med fetaost & Oliver”

  1. Kryddburken 10/03/2010 at 23:52 #

    Det var en spännande ingredienslista till biffarna och det ser verkligen kanongott ut! Matvete är jag inte speciellt förtjust i, bulgur kan jag sträcka mig till, det tycker jag är riktigt gott. Men det kan ändå inte konkurera ut pasta! 😀 Måste testa kryddningen du använder, både dijon, spiskummin, timjan, och oliver… Det var annorlunda och ska helt klart testas!

  2. Suz 11/03/2010 at 0:15 #

    Ungefär såna där brukar jag oxå göra fast jag har i hackade soltorkade tomater oxå 🙂 Gottigt.

  3. Veronica GW 11/03/2010 at 8:03 #

    Vi kör också ibland med matvete som variation, men iallafall jag föredrar ris =)

  4. Tina 11/03/2010 at 9:39 #

    Vad vackert och gott det ser ut!

  5. Liselott 11/03/2010 at 11:06 #

    Låter supergott! Men jag måste bara fråga hur du gör med fetaosten. Mosar du i den i färsen eller lägger du färsen runt om eller hur gör du?

  6. kardemumma Gumman 11/03/2010 at 11:21 #

    Jag smular ner den i smeten (ca 1*1 cm bitar) sen rullar jag som vanligt! 🙂

  7. Jennie/vanilla sky 11/03/2010 at 20:24 #

    Låter lite som de kryddiga biffar vi brukar laga här hemma ibland:) så himla gott! Å nu blev jag ju hungrig igen….

  8. Karin 12/03/2010 at 11:07 #

    Hej!

    Tittar in för att önska dig en riktigt trevlig helg, full med god mat och mys!
    Samtidigt vill jag tips om min tävling som nu är i full gång, du kan vinna en härlig bakbok!

    http://www.bagerskan.se/2010/03/tavlingsdags-lange-sen-sist.html

    Kram Karin

  9. Ia 12/03/2010 at 17:38 #

    Detta lät och ser riktigt gott ut!

  10. Fru Matglad 12/03/2010 at 20:13 #

    GOTT! Detta recept måste jag testa nästa gång jag ska göra “biffar”, behöver verkligen inspiration när det gäller detta! =)

  11. Jessica 13/03/2010 at 15:14 #

    Låter som ett gäng kryddiga och goda biffar.

  12. BakJennie 14/03/2010 at 19:39 #

    GOTT!

  13. Lantisen 17/03/2010 at 16:27 #

    Riktigt gott var det! Tackar för det fina receptet:) Vi brukar blanda turkisk yoghurt med sweetchilisås, riktigt gott och riktigt enkelt!
    Potatis blev det här men matvete låter riktigt spännande det med.:)
    Ha en trevlig kväll och Gud välsigne dig!

Leave a Reply

