Morotskaka med Limefrosting

19 Mar

En favorit i repris bakades ikväll efter jobbet tillsammans med lilla hjälpredan! Detta är den godaste Morotskaka jag vet, så saftig mmmm…

Imorgon är det åter dax med ett litet födelsedagsfika för Emmis, något på efterkälke dock men sånt som händer då man har små förskoletjejer! Men vem säger nej till fika en extra gång?! 😀

Det här behöver du:

3ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
3tsk bakpulver
1½ tsk kanel
1tsk kardemumma
½ tsk malen ingefära
en nypa salt
1½ dl solrosolja
4½dl rivna morötter
smör och ströbröd till formen

Limefrosting:

60g smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost (jag satte 150g )
skalet av en lime

Vispa alla ingredienser med elvisp. Bred ut över kakan.

1) Sätt ugnen på 150 grader
2) Vispa ägg och socker pösigt
3) Blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten
4) Tillsätt olja och morötter
5) Häll smeten i en bröad form, gärna med löstagbar botten, 24cm.
6) Grädda i mitten av ugnen ca 55min.
7) Låt svalna och bre på frostingen

8 Responses to “Morotskaka med Limefrosting”

  1. Tina´s Mat 20/03/2010 at 0:31 #

    Åååå, så gott det ser ut! Jag måste nog prova eftersom jag avgudar lime i alla de konstalationer! 🙂

  2. Josefin och Lovis 20/03/2010 at 18:19 #

    Den var supergod!! Högsta betyg från mig och stollan. 🙂

  3. Danielle på HeavenlyCupcake 21/03/2010 at 13:15 #

    Vad länge sedan det var jag åt morotskaka! Det är så himla gott och passar ju utmärkt med en limefrosting på, mums!

  4. Kalasgott 21/03/2010 at 18:19 #

    Mmmm… ser supersmarrig ut!! Längesedan jag bakade morotskaka, blev himla sugen nu!

  5. Bara en kaka till... 21/03/2010 at 18:54 #

    Håller med om att det här är den allra bästa morotskakan. Limen i glasyren gör mycket för smaken! Hoppas du får en bra kväll!

  6. Pia 23/03/2010 at 8:46 #

    Tackar för tipset om en smarrig morotskaka!
    Bakade den igår till Basses kalas. 🙂

  7. Malin.T 25/03/2010 at 7:45 #

    Morotskaka och lime, det kan nog inte bli bättre! Måste prova, mums!!

  8. Nina 07/04/2010 at 6:48 #

    Låter mums! Lime är ju en bra brytning till så mycket. Jag har nog aldrig gjort morotskaka men den här ska jag banne mig testa!

Leave a Reply

