Ananaspaj

9 Jun

Denna smarriga paj är en av mina favorit pajer i dessert väg! Idag hade jag en liten hjälpreda med i köket som åt om vartannat… Mmmm nananaspaaaj…. 😀

Vilken är er favoritpaj? (Söt)

Det här behöver du:
Pajdeg

3 dl mjöl
1/2 dl socker
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning:

1 ägg
1 dl socker
1 burk Valio matkvarg (eller creme fraiche)
2 tsk vaniljsocker
1 medelstor burk Ananas i bitar (eller krossade)

GÖR SÅ HÄR :
Arbeta ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en ugnsfast form. Ställ in formen i kylen 30 min. Förgrädda eventuellt pajen en stund i 200 grader. Vispa sedan ihop ägget, sockret, matkvargen & vaniljsocker. Häll den avrunna ananasen över pajen och sedan äggsmeten över . Grädda ca 25-30 min i 200 grader tills smeten stelnat och fått lite färg.

Avrunnen Ananas i pajform….

På med kvargsmeten…

Klar att avnjutas…

10 Responses to “Ananaspaj”

  1. Camilla 09/06/2010 at 18:31 #

    Ser supersmarrigt ut! Jag har dock aldrig testat att göra den med kvarg bara creme fraiche.
    Vår favvopaj är Banoffee paj!

  2. Jennie/ Vanilla sky 09/06/2010 at 19:12 #

    Ser gott ut! Min favoritpaj är klassikern; blåbärspaj!

  3. Tara 09/06/2010 at 20:14 #

    Min faforit är antingen lime-maräng eller rabarber smulpaj, fast kanske är det där en ny favorit 😀 Måste prova!

  4. Emma 09/06/2010 at 22:16 #

    Blåbärspaj är ju så himla gott så jag måste nog säga den! 🙂

  5. Yasemins kök 10/06/2010 at 0:22 #

    Jag gillar den här pajen med hallon i. Eller rabarberpaj på sommaren 🙂

  6. Janet 11/06/2010 at 8:00 #

    Åh härligt med lite fikatips till helgen, måste genast provas!! 🙂 Ha en underbar helg!!

  7. Daniella - BakeCake 12/06/2010 at 12:44 #

    Ananaspaj testade jag för första gången för cirka 2 veckor sedan och redan vid första tuggan blev det min absoluta favorit! Så himla gott!!!

    Missa inte första tävlingen för månaden som har startat nu! Du kan vinna ett fullproppat paket fyllt med formar från Kalasform! Skulle vara jätte roligt om du deltar! Ha det bra! Kram Daniella – BakeCake

  8. Sofie / Mumsfillibaba 15/06/2010 at 20:59 #

    Okej! Har en burk med valio kvarg i kylen. Nu vet jag vad jag kan använda den till….

  9. Aylina 27/06/2010 at 11:35 #

    Gör denhär pajen med hallon och blåbär,
    det är en favorit i familjen!

  10. Matskafferiet 15/08/2011 at 11:32 #

    Så gott med ananaspaj, har ett liknande recept jag brukar använda men ska nog testa det här med 🙂

Leave a Reply

