Närpes Tomater & Pågen nyheter

15 Jun

Ibland blir man GLAD, som idag när H kom hem med massa Närpes tomater, det är guld för en Närpesbo på vift! 😉

Har man inte ätit dem och inte ätit tomater “direkt” av plantan så vet man nog inte hur riktiga tomater ska smaka! (Säger en aningen partisk kardemummagumma) 😉

Tusen Tack Anita!

Övrigt då? Jo Pågen har lanserat lite nyheter som vi testat!

Gifflar med extra kardemummasmak, de var tydligen så goda att de försvann i ett nafs! Jag hann tyvärr inte smaka med H ger dem 5 av 5 möjliga! 😀

Creme fyllda muffins, med smak av sommarbär var ännu en fullträff, alla här hemma gillade dem, perfekt till spontanfika på altan! 4½ av 5 möjliga.

Trekorn, med  klippt råg, fullkornsvete och havrekärnor. Tyckte brödet var aningen för torrt för min smak, inget jag kommer att köpa igen! 2 av 5 möjliga.

13 Responses to “Närpes Tomater & Pågen nyheter”

  1. Sara 15/06/2010 at 19:35 #

    Hej.
    Vilket lustigt sammanträffande! Min sambos mamma kommer från Kaskö och hans kusin bor i Närpes. Jag hajjade verkligen till när jag läste Närpes!! 🙂 Vi var där för två år sedan på tomatkarnevalen.. Hihi!
    Jag själv har ingen släkt i Finland, så jag hade väldiga problem med dialekten. Speciellt i Närpes! Haha!
    Hoppas tomaterna smakar mums!
    Mvh Sara

  2. kardemumma Gumman 15/06/2010 at 19:57 #

    Sara: Världen är liten! 😀 Tomatkarnevalen är skoj… Kan förstå om du tycker dialekten är knepig! 😀

  3. MammaJezzica 15/06/2010 at 20:42 #

    Så sant så sant om tomaterna. Tyvärr förstår man väl inte att uppskatta dem då man har dem så nära. Men jag förstår att de saknas när man är på “bortaplan”!

  4. Stina 15/06/2010 at 22:06 #

    Nu gåtar e no va na fäil på central däilan… ha tu sitti jen å int sagt naaa… tå ja äntå ha fuundera..

    e ji faaaaan int vaaaaaanlit… å int all dagar 😛

  5. Stina 15/06/2010 at 22:15 #

    oap.. sko e sta *S* int på!!!

  6. kardemumma Gumman 16/06/2010 at 7:39 #

    Stina: Va menar et?! 😀

  7. kardemumma Gumman 16/06/2010 at 7:41 #

    Jessika: Nää man je it så brydd tå man har di häila tidin, men baket nästan e år me bare import tomatän väit man no kva man vill ha! 😀

  8. Yasemin 16/06/2010 at 18:50 #

    Mmmm vad gott med färska tomater. Längtar efter att äta färska tomater när jag är i turkiet.

  9. Stina 16/06/2010 at 21:18 #

    jo ja mäinar att e ji int vari da man stöiter på nain häimifrån.. tå man sitter å tror från början att di hör häim jär *S* Kul! 😉

  10. Lena 17/06/2010 at 10:05 #

    Ja täjde tomaatän saknar man noo..goodast i väärldän!!
    Finns knappt ens svenska tomater att få tag på schenn..
    Ha en bra dag!
    Hälsningar norrifrån

  11. Therese - Pyssel och Design 17/06/2010 at 17:17 #

    Lät som en hel del gott från Pågen, lilleman här hemma skulle nog gilla gifflarna eftersom Shrek finns med på förpackningen (stora idolen 😉 ). Tomater direkt från plantan är ju så fantastiskt gott, längtar till mammas växthus nu men får hålla till godo med vanliga, butiksköpta tomater så länge.

  12. Sofie / Mumsfillibaba 17/06/2010 at 20:51 #

    Köpte gifflarna i veckan och provsmakade dem ikväll. Goda!!

  13. Sandra drömkaka 23/06/2010 at 11:53 #

    Åh de där gifflarna är jag nyfiken på och då du ger dem 5 av 5 blir man ju ännu mer sugen! Jag får ta mej en bulle ur frysen så länge 🙂

Leave a Reply

