Busenkel Citron & Päronkaka

27 Jun

Hittade detta recept hos Victoria för ett bra tag sedan, måste va en av de enklaste kakorna jag bakat! (Halvfabrikat men ack så gott). Något man kan ha hemma i skåpen och slänga ihop om man får oväntade gäster. Ingen disk och inget extra kladd! 🙂

Till en kaka behövs:
1 pkt mix för citronkaka
1 burk inlagda päron (+ 1 dl av spadet)
50 gram smält smör

Lägg päronhalvorna i botten på en ugnsform. Häll över den torra mixen. Ringla över en dl av päronspadet och sedan det smälta smöret (ca 1 dl). BLANDA EJ!!

In i ugnen 175 C ca 40 min. KLART!

Låt pajen svalna en stund så ytan blir härligt krispig och servera den sen med en klick vispgrädde eller glass.

Allt som behövs + smör…

Ut med päronhalvorna i formen…

Strö över kakmixen, juicen & smör..

Klar att avnjutas med en klick grädde eller glass!


7 Responses to “Busenkel Citron & Päronkaka”

  1. Pauline Wågström 27/06/2010 at 16:19 #

    Citron och päronkaka låter gott, måste baka någon gång! 🙂

  2. Rebeccas.se 27/06/2010 at 16:42 #

    Låter enkelt och smarrigt! Till julen brukar jag göra en liknande kaka med äpplen, mjuk pepparkakemix och margarin som jag hyvlar över. Blir smaskens!

  3. sussi hägg 27/06/2010 at 16:48 #

    Oj vad enkelt och gott det såg ut!!
    Det måste jag prova någon gång i sommar.
    Kram Sussi

  4. Jossan och gänget 27/06/2010 at 21:14 #

    Den var verkligen jättegod!!Tack så mycket 🙂

  5. Ida 28/06/2010 at 21:48 #

    Åh vad god den ser ut! Och ibland är det ju skönt att fuska lite med halvfabrikat 😉

  6. Sandra drömkaka 01/07/2010 at 20:54 #

    Den såg jättegod ut och ibland är det skönt att få det snabbt med halvfabrikat! 🙂

  7. Ewa 05/07/2010 at 23:06 #

    Jösses vilken snabb och supergod sockerkaka! Vilken tur jag upptäckte den på din blogg! Vi fick besked om akutbesök hos oss i lördags. Det var långväga vänner som tittade förbi. Så fort jag fick beskedet bakade jag denna underbara kaka. Den blev MYCKET uppskattad! Tror inte att jag kommer att baka så många “vanliga” sockerkakor i framtiden när denna finns! Vi är inte så mycket för vispgrädde här hemma. Så jag serverade lättyoughut med vaniljsmak istället. Och skivade jordgubbar. Det ni! WOW!

Leave a Reply

