Kalkonköttbullar, stekt potatis & Tzatziki

12 Sep

Valio har kommit ut med lite fler laktosfria nyheter! Mellan Creme fraiche och medelhavs yoghurt med en fetthalt på enbart 10 %… Smaken är perfekt! Valio är verkligen i topp med laktofria produkter… 🙂 Idag testades båda två, creme fraichen rörde jag ner med lite lök, massa kryddor, skorpmjöl, ägg & kalkonfärs och stekte som köttbullar! Till detta åt vi stekt potatis som H gjorde samt tzatzikimedelhavs yoghurten!

Är ni eller nån i er familj laktosintoleranta?

Tzatziki

  • 2.5 dl Medelhavs yoghurt
  • ½ Gurka
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • salt & peppar

Riv gurkan grovt på ett rivjärn och pressa ur saften. Blanda alla ingridienser i en skål och låt stå kallt minst 1 timme innan servering!

5 Responses to “Kalkonköttbullar, stekt potatis & Tzatziki”

  1. sonja 12/09/2010 at 20:03 #

    Såg väldigt smarrigt ut

  2. Paulina Keresztesi 13/09/2010 at 7:51 #

    Hej – jag ansvarar för det laktosfria sortimentet på Valio och ville bara hälsa att det är jättekul att du uppskattade våra senaste laktosfria nyheter. Det lät jättespännande med kalkonfärsbullar. Det måste jag också testa! Hälsningar, Paulina på Valio

  3. whynja 13/09/2010 at 9:29 #

    Hej!

    Visst är Valios sortiment jättebra! Jag är själv laktosintolerant och är storkonsument av deras produkter. Den enda produkt som jag träffat på som inte är bra är deras keso. Där är Arlas mycket bättre, den är mera krämig. För inte så länge sedan lanserade Valio matkvarg (kesella), och jag tror att de är enda företaget som saluför laktosfri kvarg. Det tackar vi för!

    Jag gillar din blogg, förresten, men jag är dålig på att kommentera.

  4. Paulina Keresztesi 16/09/2010 at 9:31 #

    Hej whynja – visst är Valio det enda mejeriföretag som erbjuder laktosfria matkvarg. Vad gäller vår cottage cheese så innehåller den ingen grädde vilket gör den till ett lite nyttigare alternativ än konkurrenternas. Men det är självklart en smaksak vad man gillar bäst. Hälsningar, Paulina på Valio

  5. whynja 16/09/2010 at 11:59 #

    Paulina: Självklart är det en smaksak vilken man gillar bäst. Näringsmässigt så är det faktiskt inte så mycket som skiljer de två produkterna; 80 kcal/100 g i Valios och 90 kcal/100 gram i Arlas. Men enligt ingredienslistan på er hemsida så innehåller er cottage cheese faktiskt grädde, så jag undrar hur det egentligen är.

Leave a Reply

