Spenatfrallor

28 Oct

Detta recept hade min mamma med sig från sitt jobb, låter väldigt speciellt men smakar underbart gott! 🙂 Vi testade använda Manitoba cream och jäsningskraften är synbart bättre! Lill Kardemumman fick vara med mormor och baka!

Det här behöver du:

  • 1 l vatten
  • 1½ tsk salt
  • ½ dl sirap
  • 1 paket jäst
  • 1 dl olja eller smält smör
  • 10 dl Manitoba Cream ( eller vetemjöl)
  • 10 dl Grahamsmjöl
  • Spenat ( frusen hackad) i valfri mängd

Gör såhär:

Värm vätskan till 37 grader, lös jästen i vattnet. Tillsätt salt, sirap, spenat & matfettet. Arbeta in mjölet tills du får en fin deg. (Vi gjorde degen i Kitchen aid). Degen ska vara ganska lös. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Knåda degen smidig och forma till frallor, nagga och låt jäsa på plåt 20-30 min. Grädda i ugn 225 grader ca 10 min.

Testa ett nytt mjöl med helt ny jäskraft!

Lill bagarn hade knådat till en fin hjärtformad fralla..


10 Responses to “Spenatfrallor”

  1. emma 29/10/2010 at 8:45 #

    jättefina! säkert goda.

  2. :*¨¨*:♥ Camilla ♥:*¨¨*: 29/10/2010 at 17:11 #

    Det ser riktigt YUMMIE YUMMIE ut!

  3. Maria 30/10/2010 at 15:32 #

    GOTT!!

  4. En Smak Av Karin 30/10/2010 at 16:31 #

    Bröden ser jättegoda ut! Spännande med spenat i! Jag ska testa manitoba cream när jag bakar bullar till advent 🙂

  5. Sofie / Mumsfillibaba 31/10/2010 at 17:58 #

    Är helt frälst i det mjölet!! Magi!! Spenat i brödet låter intressant…

  6. Erika - Bakglädje 04/11/2010 at 21:10 #

    Det ser ut som ett jättegott bröd. Jag har inte testat det mjölet ännu men har hört massor med bra kommentarer om det.

  7. Maria 17/11/2010 at 10:27 #

    Vad glad jag blir. Första gången jag är inne på din blogg och då ser jag det här receptet… Och som tur är så har jag alla ingredienser hemma och jag älskar att baka och älskar spenat… Så nu blir det till att kavla upp ärmarna. Ska undersöka vilket te som kan passa till det, kanske ett gott chaite.. =)
    =)

    Kram
    TeTösen

  8. Linda Chebchoub 27/01/2011 at 18:47 #

    Gott recept som jag har testat! Fast nog tycker jag att det blir för mycket med 1½ msk salt måste jag säga. Det kan man minska ner på. Jag har även haft i en riven morot och solrosfrön eller nån torkad frukt. Det var gott med aprikos i faktiskt. 🙂

  9. kardemumma Gumman 27/01/2011 at 18:58 #

    Linda: Du har så rätt! 1½ tsk ska det va! 🙂

  10. Linda Chebchoub 27/01/2011 at 22:42 #

    😉 Du vet jag som just har börjat baka bröd fattade ju inte med ens…. farligt att skriva fel i recept när en annan inte förstår bättre, även om jag visst reagerade på mängden. 😀 Jag ska säga dig att den degen luktade som trolldeg!!

Leave a Reply

