Vitchoklad & skumtomtefudge

13 Dec

Eftersom jag älskar skumtomtar och sett detta recept på flera andra bloggar trodde jag detta godis skulle vara något för mig – men det var det inte, way to sweet! 🙂 Illa var det inte och det försvinner sakta men säkert från kylskåpet i allafall! Undrar vem skåpråttan är.. 😉

Här kommer iaf receptet ifall ni andra vill testa!

Det här behöver du:

ca 12-15 st skumtomtar
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl socker
150 g vit choklad

Gör såhär:

Blanda i kastrull och smält alltihop utom chokladen på svag värme. När alltihop är en slät smet låt småkoka under omrörning i ca 10 minuter. Blanda i 150 g vit choklad och rör tills massan blivit blank. Ta av kastrullen från spisen och fortsätt röra tills massan blivit ljus och svalnat lite. Häll upp i en bakplåtsklädd form (liten) och låt stelna i kylen. Skär i bitar.

Skumtomtar, Yummi!

Sen är det bara att röra ihop allt!

Blev lite sugen på att testa med skumbananer iaf.. Någon som testat redan?

11 Responses to “Vitchoklad & skumtomtefudge”

  1. emma 13/12/2010 at 23:38 #

    ser gott ut men kan tänka mig att de är väldigt sött 😛

  2. Anna/Frostrosor 14/12/2010 at 7:51 #

    Inte den godaste fudgen tycker jag men helt ok. Min man gjorde den nu i år och skar i mindre bitar än förut, som en halv sockerbit. Då är den rätt så god! 🙂

  3. Therese 14/12/2010 at 14:46 #

    Vi ska baka julgodis i helgen så jag är ute och spanar på recept..

  4. Maria 14/12/2010 at 21:44 #

    Hmmm, då blir det inget av detta hemma hos oss. Tjejen min älskar syrligt och starkt. Så jag tänkte kolla lite chilichoklad och annat spännande man kan koka ihop. Blir nog lite ischoklad med chili i.. Har du förslag på starkt eller syrligt julgodis? Gärna i fina färger såklart! =)

  5. kardemumma Gumman 14/12/2010 at 22:02 #

    Jag har 2 st recept från arla som kanske skulle passa din A… Limekola http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14591 och Vit tryffel med lime http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15626

  6. Mamma Rhu 15/12/2010 at 19:17 #

    Har inte testat skumbananer, men ahlgrens bilar och gelehallon, visserligen med alkohol i.. Men ändå.. 😀

  7. Linnea 16/12/2010 at 10:00 #

    Shiiiit vad gott det ser ut! 😮
    Jag skrev ut receptet i smyg på skolans skrivare…

  8. Sofie Mumsfillibaba 16/12/2010 at 12:21 #

    Också gjort dessa. Jag gillar sött i lagom mängd och tyckte de var fantastiskt goda! Hörde faktiskt någon som testat med skumbanan. Vore kul att testa…. Det finns inga begränsningar!!!

  9. Rebeccas.se 17/12/2010 at 9:51 #

    Jag har inte gjort fudge på skumbananer, men tårtfluff. Tillsammans med tobleronefluff i en tårta var det supergott! 🙂

  10. Lena 17/12/2010 at 12:04 #

    Testade att göra dessa med en blandning av mörk och mjölkchoklad(överblivna chokladrester efter julgodisbaket) istället för vitchoklad och tänkte att de kanske inte skulle bli lika söta men njaa..jag må gilla sött men de var fortfarande för söta för mig. Dock doftar fudgen himla gott! 🙂

  11. Jenny 06/03/2011 at 0:40 #

    Såhär några månader efteråt.. Förrförra julen gjorde jag fudge på skumbananer, väldigt sött men uppskattade va dom har jag för mig! (:

Leave a Reply

