Bakpotatis med bacon & sweetchili röra

16 Feb

Bakpotatis gör vi allt för sällan, men gott är det! Idag gjorde jag potatisen i micron, 10 min tog det!  Total tid från råvaror till middag ca 15 min! 🙂

Det här behöver du:

  • 4 jämnstora bakpotatisar
  • 1 burk creme fraiché
  • 2 msk sweet chilisås
  • 1 hackad rödlök
  • 200 g tärnad knaperstekt bacon
  • 1 knippe färsk basilika
  • Salt, peppar & paprikapulver

Gör såhär:

Potatisen:

Sätt ugnen på 225 grader.
Skölj bakpotatisarna och stick några hål i dem så de inte spricker.
Baka potatisen i ca en timme. Eller micra dem 5 minuter på ena sidan, sen 5 minuter till på andra.
Ta ut de bakade potatisarna och låt dem svalna lite. Skär ett kryss i toppen och tryck ihop potatisen så att den öppnar sig.

Baconröran:

Knaperstek bacon (Jag gjorde det i micron, klippte i bitar och micrade 4 min med hushållspapper under/över), hacka löken, tillsätt creme fraiché, sweet chili såsen, salt, peppar & paprikapulver. Tillsätt den färska basilikan och rör ner baconet (Spara lite bacon till topping). Klar att servera!

Ps: Jag vill gärna ha en stor klick smör i bakpotatisen innan jag lägger på röran.. Blir liksom lite extra gott så! 🙂

Enklare än såhär blir det inte, tvätta av, stick hål & micra!

Ät & var glad!


3 Responses to “Bakpotatis med bacon & sweetchili röra”

  1. Anna/Frostrosor 16/02/2011 at 19:12 #

    Bakad potatis gör jag ganska sällan nuförtiden. Däremot brukade jag göra det på jobbet tidigare. Fräscht och nylagat tillsammans med en röra!

  2. Camilla / Mingodasida 20/02/2011 at 21:51 #

    Åh den röran är ju så himla god! Jag gjorde en liknande utifrån ditt recept för ett par veckor sedan som jag lagt upp på bloggen nu! Men jag kan tänka mig att sweet chili passar jättebra till detta!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ugnspannkaka & Max Blog Award « Kardemumma Gumman - 22/02/2011

    […] Bakpotatis med sweetchili röra […]

Leave a Reply

