Ugnspannkaka & Max Blog Award

22 Feb

Jag är ju med i en tävling “MAX Blog award” där vi tävlar genom att laga mat eller bakverk i micron om att vinna hem Fredagskocken Mattias Larsson som ska styra upp en middag för vinnaren och dess vänner, vi är nu inne på sista tävlingsveckan och jag känner pressen öka från mina vänner att kamma hem detta! 😀 Idag testade jag göra Ugnspannkaka i Whirlpool micron MAX, och det funkade det med! 😀 Inte den snyggaste skapelsen jag skådat men väldigt god! Om jag ska ge ett litet omdöme om denna micro så måste jag säga att det är en av de bästa jag haft, har ångat broccoli/morötter otaliga gånger till middagen i den, många kladdkakor har det blivit och lite annat smått och gott! Tina upp tex fryst kyckling går supersnabbt! Så funderar ni på en ny micro och gärna fixar mat snabbt kan detta va något för er!

Orginalrecept för ugnspannkaka:

Det här behöver du:

6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 msk socker
1 l mjölk
5 ägg
(2 msk smält smör)

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker och salt i en skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Vispa sist i äggen.
Bryn lite smör i en långpanna i ugnen. Häll i smeten. Storleken på långpannan ca 25×35 cm.
Grädda i mitten av ugnen tills pannkakan “stannat” och fått fin färg, 25-30 min. Skär den i bitar.
Servera med sylt eller bär tillsammans med glass eller grädde.

(Jag halverade receptet, crispade i micron 10 minuter, sen 2 minuter på grill)

Tjoffsan in i micron…

12 minuter senare har du en Ugnspannkaka!

Annat jag gjort i micron:

Bakpotatis med sweetchili röra

Choklad och hasselnötkaka

Microkola & Hundgodis

Enkel Rom & Valnötskaka

Rotfruktsrårakor med löjrom, cremefraiche & rödlök

Ångkokt Torsk

Vitchoklad & Lime Blondie

Pizza

Örtrotfrukter i ugn med sallad & vinegrette

 

 

3 Responses to “Ugnspannkaka & Max Blog Award”

  1. sonja 22/02/2011 at 20:50 #

    Får hoppas du har turen med dej och får hem kocken ,vi kommer med snabbflyg på den middagen bara för att få beundra den snygga kocken

  2. sonja 22/02/2011 at 21:13 #

    Så klart hoppas vi få smaka på nåt gott också ,pannkakan såg ju smaskens ut

  3. Maria 22/02/2011 at 21:32 #

    Blir lite bitter. Har ju nyss köpt micro från IKEA och då är det whirlpool.. Men vi köpte den utan crisp =(
    Så nu sitter jag här och ångrar vårt köp, tänk om du bloggat om detta för 2 månader sen. Då hade jag haft crisp idag…

Leave a Reply

