En glassig nyhet… En till mig och en till er!

4 Apr

OBH Nordica har kommit med en söt nyhet, en liten glassmaskin! Så praktisk när man kan både tillaga (på 10 min) glassen och servera ur samma skål! Kommer bli toppen nu till sommaren och våren!

För att testa den nya glassmaskinen spelade OBH Nordica in filmen ”Glassmaskinsexperimentet” där de lät fem barn utsättas för en utmaning: att låta bli att äta glassen som står framför dem på bordet, tills mamma och pappa kommer tillbaka. Se filmen här: 

http://www.youtube.com/watch?v=2kRVbvbFxiA

Bloggtävling

En av er läsare har nu chansen att själva vinna en glassmaskin här på kardemumma Gumman! Då ska ni bara svara på följande och skicka de rätta svaren till kardemummagumma@live.se :

1. Vem av barnen provsmakade glassen först?

2. Vilken är er favoritsmak på glass?

Tävlingen avslutas Måndagen den 18 April kl 18.00

En ny sorts glassmaskin

Ice Cream maker från OBH Nordica är en snyggt designad glassmaskin för otåliga glassälskare. Varje skål rymmer två portioner (2 x 0,35l). Förvara skålen i frysen tills det är dags att använda den (skålen fungerar som frysblock). Vispa ihop smeten, häll ned smeten i skålen och kör sedan maskinen i 10-15 minuter tills glassen är klar. Glass innehåller oftast en rad e-ämnen och färgämnen. För många föräldrar känns det tryggt att göra sin egen glass med naturliga ingredienser. Allt som behövs är grädde, ägg, vanilj och socker för att få till en god gräddglass!

(Ev vinskskatt betalas av vinnaren)

44 Responses to “En glassig nyhet… En till mig och en till er!”

  1. Johanna 05/04/2011 at 8:00 #

    Vilken fantastisk tävling, glassmonster som jag är! Så söta barn, specielt den där lilla pojken som blir aldeles lycklig när han smakar 😀

    Det var Bea som smakade på glassen först
    Min favoritsmak på glassen skulle vara Vaniljgräddglass med färska jordgubbsbitar och vitchokladknappar

    Ha en härlig dag!

  2. Ida 05/04/2011 at 8:37 #

    Bea smakade först 😀
    Min favoritglass, som boll (FInland) måste nog vara romrussin, annars kanske choklad 😀

  3. Sussi Hägg 05/04/2011 at 9:05 #

    Bea smakade först! Och jag är sååå svag för Rom Russin glass 😉
    Nu ska jag hålla tummarna den här vill jag pröva på mina barnbarn och på mig 😉

  4. sonja 05/04/2011 at 9:20 #

    Bea var först med fingret å provsmaka ,sen följde alla samma sak i rask takt ,favoriten i glass är nog körsbär.Häftig glassmaskin dom uppfunnit på OBH Nordica

  5. J 05/04/2011 at 11:18 #

    Bea smakade först, jag kunde inte heller ha hållt mig! 🙂

    Min favorit är nog päron-vanilj trots allt!

  6. Nadja 05/04/2011 at 12:55 #

    Det var Bea som smakade först. Min favoritglass är nog vaniljglass med kanderade pekannötter och kolasås.

  7. Evelina 05/04/2011 at 13:54 #

    Hoppla!
    Detta är helt klart en tävling helt i min smak.

    1. Av de fem barnen var det Bea som var först ut att smaka glassen (genom att doppa fingret i skålen).

    2. Min absoluta favoritsmak på glass är definivt vanlig gammaldags vaniljglass. Detta för att man kan kombinera denna med både det ena och det andra utan att förstöra njutningen (men som den norrlänning jag faktiskt är gör sig denna smaksensation bäst i sällskap av varm, hemmagjord, hjortronsylt)!

  8. Joanna 05/04/2011 at 15:12 #

    Åh, vilka underbara barn:)
    Det var Bea som smakade först med sin lilla finger.

    Min favoritsmak på glass är både min och min mammas favorit nämligen gräddglass med vanilj, dulche de leche och kanderade mandlar. Den är så god och mamma kan bara äta laktosfri glass så hon blir alldeles överlycklig när jag gör den. Dock har jag ingen glassmaskin så den blir inte lika god som den kan bli. Jag är en glassälskare och äter glass nästan varje dag så jag skulle bli så glad av att kunna göra min egna glass. Åh, vad sugen jag blev på glass nu;)

    Kram Joanna

  9. Therese 05/04/2011 at 16:14 #

    Bea var den som smakade på glassen först 🙂 Den läckra skålen gör ju dessutom att glassen ser ännu mer oemotståndlig ut!
    Min favoritglass är Sia´s chokladgräddglass med härliga chokladbitar i *mums*

  10. Linnea 05/04/2011 at 17:05 #

    Det var Bea som provsmakade först med sitt lillfinger 🙂

    Min favorit glass är min hemgjorda sorbet med friska bär och jag slår vad om att den skulle smaka ännu godare med hjälp av en glassmaskin. Har tjatat på mamma o pappa att köpa en hur länge som helst! 😀

  11. Karoleen 05/04/2011 at 18:31 #

    1. Det var Bea som smakade glassen först.
    2. Min favoritglass är egentligen Magnum Double Caramel – men den finns ju inte längre. Den var fantastiskt god! Men om det ska vara en glass, som inte är en pinnglass, så är det nog Ben & Jerry’s Cookie Dough. Den är gudomligt smaskig!

  12. Kekke 05/04/2011 at 18:50 #

    1: Bea tog en liten provsmak först 🙂
    2: Min favoritglass är Ben & Jerry’s Chunky Monkey, sen kommer kolaglass på andra plats tillsammans med mjukglass med nötströssel! Mmmm :)Sen får man inte glömma twister som är den bästa pinnglassen genom tiderna, men det ska vara orginalet, inte den nya som lämnar mycket kvar att önska!!!

  13. Klara 05/04/2011 at 18:57 #

    Hej!

    Jag är gärna med och tävlar!
    Här är mina svar på frågorna:

    1. Bea smakade först!

    2. Min favoritsmak är daim!

    Håller tummarna!

  14. Sofie / Mumsfillibaba 05/04/2011 at 19:44 #

    1. Bea smakade först!
    2. Sia har en smarrig hallon/lakritsglass…

  15. Linda - Cupcakefluffan 05/04/2011 at 19:45 #

    Bea var först med att smaka och min favorit är många, bland annat Oreo Cookie glass

  16. Josefine Andersson 05/04/2011 at 19:51 #

    1. Det var Bea som smakade på glassen först.
    2. Jag älskar daim-glass!!
    Hoppas på att vinna den härliga glassmaskinen! Älskar glass

  17. Camilla 05/04/2011 at 20:21 #

    Hej!

    Jag är gärna med och tävlar!
    Här är mina svar på frågorna:

    1. Det var Bea som smakade på glassen först.
    2. Favorit är nog vanilj och blåbärsglass.
    Hoppas nu på turen…

  18. Sandra 05/04/2011 at 20:23 #

    oj, vad många som svarat här, jag skickade mail, aja, hoppas iaf kunan vinna 🙂

  19. HelenaS 05/04/2011 at 21:50 #

    Åh vad kul med en tävling.
    1. Bea smakade först
    2. Min favorit är en riktigt god chokladglass med kolasås och gärna några bitar choklad i. Mums!

  20. Tone 05/04/2011 at 23:23 #

    1. Bea

    2. Polkagrisglass – yammi =P

  21. Martina 06/04/2011 at 6:54 #

    Ja, det var ju Bea som smakade först.

    Min absoluta favoritglass är lakritsglass, mums!!

  22. Rebeccas.se 06/04/2011 at 10:37 #

    Jag är väldigt gärna med i tävlingen, är laktosintolerant, så en sån här maskin vore kanon! 🙂
    Mailade mitt svar!

    Kramar

  23. ellen 06/04/2011 at 12:36 #

    1. Bea smakade först, men jag tyckte hon höll sig länge!
    2. Min favorit är att blanda vitchokladglass med blåbärssorbet. Kan inte bli godare!

  24. Idaho 06/04/2011 at 15:43 #

    Åh, vad härligt med en glassmaskin! 😀

    1. Bea smakade glassen först 😀

    2. Hallon-Lakrits är himmelskt god!:D

  25. Camilla 06/04/2011 at 15:54 #

    Frestelsen föll på Bea först!! 🙂
    Jag är väldigt svag för päron glass men smält choklad i och lakrisglass.
    Så jag brukar äta de två tillsammans. 🙂

  26. Eileen 06/04/2011 at 17:57 #

    Bea provsmakade först med fingret.
    Min favorit är Ben&Jerry Chocolate Fudge and Brownie! MMmmmm va god den är!

  27. Pia 07/04/2011 at 8:29 #

    Självklart vill jag vara med och tävla!
    1. Bea smakade glass först.
    2. Vaniljglass med krossad choklad är min favoritsmak.

  28. Lena 07/04/2011 at 11:29 #

    Å vilken trevlig tävling. 🙂

    Bea var den som smakade glass först. Min favoritglass är polkaglass (särskilt Klings).

  29. Ewa 08/04/2011 at 12:05 #

    Lilla Bea var först i med sin lilla tass för att provsmaka glassen. Min favoritglass är äpple-kanel.
    Hälsningar Ewa. kisse70@yahoo.se

  30. Hannah 08/04/2011 at 16:53 #

    Den av barnen som smakade först var Bea 🙂
    Min favoritglass är utan tvekan en ifrån Glassbaren i Visby hamn, med saffran och vit choklad. Åååh, så god den är! Om jag fick skulle jag äta den varje dag i veckan. Synd bara att dom inte har öppet över vinterhalvåret 😛

  31. Anna L 11/04/2011 at 7:49 #

    Bea var först ut:)
    Min favorit är nougat, ska vara stora bitar nougat i.

  32. Emma 12/04/2011 at 11:27 #

    Se där! En p(gl)assande tävling 🙂 Har mailat dig.

  33. Mikael 12/04/2011 at 19:09 #

    Bea var den som föll för frestelsen först av dem alla 🙂

    Min favorit är hemmagjord glass, men eftersom jag inte har någon glassmaskin är matberedaren min glassiga vän.
    Favoriten är färsk vaniljstång, färsk hackad mynta och självplockade hjortron frå de norrländska myrarna. Mums!

  34. whynja 14/04/2011 at 12:41 #

    Det var ju lilla Bea som smakade först!

    Min favoritsmak på glass är choklad, gärna med chokladbitar och chokladsås i!

  35. Sara 17/04/2011 at 9:36 #

    Vilken toppenvinst! Den som smakade först var Bea. När det gäller min favoritsmak så är det nog jämnt lopp mellan vanilj och choklad. Yum!

  36. Katarina 17/04/2011 at 10:37 #

    Smakade först gjorde Bea 🙂 Min favorit smak på glass är choklad med caremell och nötter!

  37. Camilla 17/04/2011 at 12:00 #

    1. Det var Bea som först föll för frestelsen. Vem skulle inte ha gjort det 🙂

    2. Det finns så mycket gott inom glassvärlden men oftast tar jag romrussin. Oj va mycket smaskigt man skulle kunna röra ihop med egen glassmaskin.

  38. Vedrana 17/04/2011 at 12:19 #

    Bea smakade först.
    Chokladglass i alla smaker och varianter =)

  39. lilian 17/04/2011 at 13:57 #

    Bea smakade först. Min favorit är romrussin.Tack för alla bra recept . Ha det bra i Närpes.

  40. Marina N 17/04/2011 at 14:02 #

    Bea smakade först. Chokladglass är goood.

  41. Malin 17/04/2011 at 19:00 #

    Vilken glassig tävling 😉

    Bea smakade glassen först och min absoluta favorit är daimglass! Fast hemmagjord med färska jordgubbar är svårt att slå på sommaren…

  42. Sabina 18/04/2011 at 11:34 #

    Bea smakade först med sitt lilla finger 🙂

    Min favorit är nog nougat/vanilj och gärna lite hackade hasselnötter ovanpå 🙂

  43. Mia 18/04/2011 at 17:05 #

    Bea hann först. Jag ääälskar stacciatella!

Trackbacks/Pingbacks

  1. En glassmaskin rikare… « Kardemumma Gumman - 19/04/2011

    […] Yasemin – MezeHouse on Fudgekaka med vitchokladKarin on Fudgekaka med vitchokladMia on En glassig nyhet… En til…Pia on Fudgekaka med vitchokladSabina on En glassig nyhet… En til… […]

Leave a Reply

