FRitEradE MoZzArELLa STicKs

6 Apr

Blev så sugen på Mozzarella sticks idag så jag gav mig på ett eget försök! Gott var det, men inget kan förståss jämföras med den “äkta varan” (med 1000 tillsatser) 😉

Det här behöver du:

  • 2 bollar Mozzarella ost
  • 2 ägg
  • ½ dl vatten
  • 1½ mjöl
  • dillkrydda, persilja, torkad basilika, salt, vitlökspulver
  • 3 dl ströbröd
  • ½ dl maizena

Gör såhär:

1. Vispa ihop vatten och ägg i en skål.
2. Blanda ströbröd och kryddorna i en andra skål
3. Rör ihop mjöl och maizena i en tredje skål.
4. Skiva mozzarellan i stänger.
5. Vänd stängerna först i mjölet, sen i äggen och sist i ströbrödet.
6. Sätt en kastrull på näst högsta  och häll i 4 dl olja.
7. När oljan bubblar ljudligt, fritera stängerna 7-9 sekunder vardera.
8. Lägg färdiga sticks att torka på hushållspapper.
9. Servera med valfri dipp! Sweet chilisås var gotti!
(följde recept från studentskrubb men med egen kryddning)
 
2 Responses to “FRitEradE MoZzArELLa STicKs”

  1. Emma-Lou 07/04/2011 at 9:42 #

    Det där såg ju inte heller helt fel ut! 🙂

    Gårdagens chiligryta var grymt god!

  2. Emma 12/04/2011 at 11:29 #

    Jag vet inte ens om jag har smakat den äkta varan. Det kanske är bra… För när jag smakar de här så är jag fullt nöjd med dem 🙂

Leave a Reply

