kyckling i krämig sås med soltorkade tomater

11 Apr

Hittade detta fantastiska recept hos Kryddburken, var verkligen gotti och snabblagat! Serverade med strips, grekisksallad & örtvinegrette… Har ändrat lite i receptet!

Det här behöver du :
4 st kycklingfilér
Salt & peppar
kryddor

Sås :
½ burk soltorkade tomater (Ridderheims) + 2 msk av marinaden
1 dl vatten
1 msk balsamicovinäger
4 msk tomatpuré
1 msk kikkoman soya
1 msk oxfond
1 burk creme fraiche (2,5dl)
3 dl grädde

Salt & peppar
1 kruka persilja

GÖR SÅHÄR :
Dela kycklingfiléerna i bitar, så du får lite tunnare filéer. Bryn i stekpanna i olja och en klick smör. Krydda med salt & peppar och annan valfri krydda (jag hade chilikrydda och paprikakrydda). Vispa ihop allt till såsen, finhacka de soltorkade tomaterna och lägg i. Häll i  ett par matskedar av marinaden de ligger i också. Tillsätt sen tomatpuré, soya, fond, creme fraiche, grädde och smaka av såsen med salt & peppar. Häll såsen över kycklingen och sänk värmen och låt allt småputtra ca 15 min. Finhacka persilja och lägg ner precis på slutet.

Soltorkadetomater blir en smarrig ingridiens i den krämiga såsen..

Örtvinegrett, min nya favorit…

Den här söta skålen från IB Laursen fick jag av söta Teres m fam då jag fyllde år, gillar!!!

6 Responses to “kyckling i krämig sås med soltorkade tomater”

  1. Johanna 12/04/2011 at 7:30 #

    Det där ser smaskigt ut 🙂
    och den fina skålen också! Jag har en likadan, en ljusrosa. Har du sett att dom finns som mini också, som en sås skål nästan 🙂 En sån måste man ju ha 😉

  2. Emma 12/04/2011 at 12:09 #

    Mums vad gott det ser ut! Blir så himla sugen 🙂

  3. gronkis 12/04/2011 at 21:26 #

    Ser riktigt mumsigt ut, men lite nono för mig 😉

  4. Andrea 14/04/2011 at 19:45 #

    Mums! det ser jättegott ut verkligen =)

  5. anonym 23/05/2011 at 17:43 #

    det ser jätte gott ut men vad kostade rätten sammanlagt?

  6. kardemumma Gumman 23/05/2011 at 18:54 #

    Oj svårt att säga då jag hade många varor hemma redan samt att inte allt gick åt i burkarna heller. Blev ca 4-5 portioner så ett ca pris på säg 20-22 kr portionen kanske.

Leave a Reply

