Raspberry Macarons

2 May

Ännu en gång ger jag mig på Macarons bakandet! Denna gång följde jag Leilas Recept Hallonmacaron. De blev både finare och mycket godare denna gång! Men än är de inte perfekta, dvs spruckna hattar och ingen ordentlig “fot”. (Bak)läxa för Kardemumma Gumman. 😉

Såhär långt är allting lungt, men sen händer det något… 😉

Har ni testat baka macarons? Hur gick det? 😀

16 Responses to “Raspberry Macarons”

  1. Marias Söta Saker 02/05/2011 at 20:53 #

    Första gången blev de perfekta! Andra till femtioelfte gick det åt skogen – och jag fattade inte varför! Jag hade äggvitor framme länge, jag siktade allt en miljon gånger, jag dängde plåten i diskbänken – jag testade allt!! Men nu sen jag började använda varmluftsfunktionen på ugnen blir de kanonfina varje gång =)

  2. Marias Söta Saker 02/05/2011 at 20:56 #

    Och ja, sen använder jag detta receptet, det borde du absolut testa!
    http://bakemyday.se/?category_name=sa-gor-du-macaroons-steg-for-steg

  3. kardemumma Gumman 02/05/2011 at 21:13 #

    Tack, det ska testat nästa gång! Är verkligen en hel vetenskap och sjuhelsikes känsla som behövs vid macaron bakandet! 🙂

  4. Stina 03/05/2011 at 6:25 #

    Kör du varmluft? jag gjorde det första gången och då sprack dom. Läste någonstans att man INTE skulle göra det för då spricker dom så jag körde vanlig ugn följande gång och dom blev ljuvligt släta och perfekta 🙂
    annars vet jag inte riktigt varför dom spruckit för dig … men dom var fina ändå… och ser riktigt smarriga ut 🙂

  5. Simone 03/05/2011 at 8:35 #

    Lät du de stå runt 45min-1timme på plåten innan du la in dom i ugnen?För de ska stelna och man måste låta dem vila,och då spricker dom inte sedan i ugnen.
    Mina gjorde inte de,men så har jag bara orkat göra dessa 1 gång.

  6. kardemumma Gumman 03/05/2011 at 14:37 #

    Det kan mycket väl vara felet! Jag var lite väl rädd att röra runt blandningen samt lät dem vila 10-15 min bara! 🙂 (Använde vanlig ugn, 14 min på 150 grader) 🙂

  7. Anna 03/05/2011 at 21:03 #

    Hej, jag är en ny följeslagare av din blogg.
    Jag har gjort ett gäng misslyckade macaroons och inte förrän jag testade att baka dem på italiensk maräng med kokad sockerlag lyckades jag och då blev de både sprickfria och med en perfekt liten fot 🙂

  8. Yasemin - MezeHouse 04/05/2011 at 20:23 #

    Dem ser mycket goda ut det är huvudsaken. 🙂 Jag brukar följa Arlas recept och de brukar bli bra.

  9. Caroline Dourén 05/05/2011 at 10:05 #

    Hallo! Har precis hittat din fina blogg :). Jag älskar också Macarons och bakar dem hela tiden (känns det som). Jag har lagt ut en rad tips på vad man ska tänka på, ta dig en titt på dem och se om de kanske hjälper?

    http://stheavenstreet.blogspot.com/2011/03/bra-och-viktiga-tips-nar-man-bakar.html

    Det är verkligen en smärre konst att lyckas med den men ge inte upp, rätt vad det är så lyckas du!!! De är ju helt klart mödan värda eftersom de är såååååå goda :). Nu ska jag titta runt på din fina blogg 🙂

    Soliga hälsningar/ Caroline- St Heaven Street

  10. Elin 05/05/2011 at 10:14 #

    åh vilken fin blogg med många smarriga recept=) här kommer jag definitivt kika förbi många fler gånger!

  11. kardemumma Gumman 05/05/2011 at 18:01 #

    Tack tack! 😀

    Carolina: Åh vilka goda tips! Det där ska jag testa följa nästa gång!

  12. Grace 06/05/2011 at 12:57 #

    Hej!

    Jag har gjort macarons några få gånger och inte direkt misslyckas någon av dem gångerna. Kanske lite då första blev mer toppiga. För man strävar att få dem så perfekta. Men jag använde mig av Lindas recept från callmecupcake och tycker hennes recept är bra.
    Jag la även några få tips på min blogg ifall du vill ha mer tips och råd.
    http://lacuisinedelagrace.wordpress.com/2011/02/03/macarons/
    /Grace

  13. Sara 06/05/2011 at 19:44 #

    jag använder mig av detta recept och har inte misslyckats nån gång! 🙂 http://call-me-cupcake.blogspot.com/2010/01/vanilla-macarons.html
    Tror det är viktigt att låta de vila/torka ca en timme innan de ska in i ugnen. Och att mala noga, väga noga och inte röra för hårt/löst. Man kan prova smeten innan man börjar spritsa, lägg en klick smet på plåten och se om den rinner ut eller håller formen.

  14. kardemumma Gumman 07/05/2011 at 0:15 #

    Tack tack för alla tips! 🙂 Nu är jag peppad för en ny omgång!!!

    Alla ni som kan: Har de alltså flutit ut för mycket på plåten här?!

  15. Grace 07/05/2011 at 21:16 #

    Hej igen!
    Marängsmeten ska inte vara allt för lös och inte heller för trög när man spritsa, det är då man får dem toppiga. Det sägs att smeten ska ”flow like a ribbon” när man håller slickepotten. Det är bra om du låter dem vila en timme innan man ställer in dem i ugnen. När dem vilar så får dem en slags hinna och så ska dem glänsa lite. Därefter bevara dem i kylen några dagar innan man äter upp dem.För det är då de blir som godast. Du kan ju testa att spritsa lite av smeten innan du spritsa alla på plåten. Du känner när du håller spritsen ifall den är för trög eller för lös. Ta macaronerna från bakpapper snabbt innan dem fastar för att unvika att dem går sönder. Tja, vet inte om du fick något bra ut av detta… 😀 Men tänka också på det alla har sagt tidigare, torr mandelmjöl,väg noggrann,vila osv.

  16. sara 08/06/2011 at 12:40 #

    hittade just din blogg 🙂 jag använder lailas recept på macrons. första försöket blev de perfekta, men jag visste inte vad jag gjort för “rätt” när jag efetr det fick problem 2 gånger. sen kom jag på de: jag lät äggen bli rumstempererade, rörde inte superförsiktigt…då blir de knöliga. den ska vara rätt rinnande för att bli bra. sen låter jag dme ligga minst en timme, men gärna lite längre. plus bankande av plåt i bänksivan…nu blir de återigen perfekta…o jag slipper krångla med att göra sockerlag…:P

Leave a Reply

