Västerbottensostinbakade Oliver

3 Jun

Imorse kom ett bud med västerbottensost, samt en underbar receptbok där allt innehöll västerbottensost! Med fanns även lite ingridienser att fixa egna inbakta oliver. Passade mig utmärkt ikväll då vi grillade pepparbiff och halloumi! De var verkligen supergoda! Rekomenderas som drink tilltugg…

Det här behöver du:

200 g riven Västerbottensost®
2 msk Smör
1 1/2 dl vetemjöl
2 msk vatten (jag använde minst 4 msk för att få ihop till en deg)
1 krm cayennepeppar

Urkärnade Oliver

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200°. Låt oliverna rinna av på hushållspapper. Rör ihop smör ,mjöl, vatten och cayennepeppar till en deg, tillsätt den rivna osten och knåda ihop. Platta till en bit deg i handen, lägg oliven i mitten och rulla ihop till en boll, ställ i ugnsfastform och grädda ca 15 min.

Rullat till små degbollar…

Goda och frasiga, lite söt och nötaktig smak…

Idag hade vi det väldigt varmt i sthlm, +26 grader! Barnen plaskade runt i poolen (pappa övervakade) medan jag fixade middagen.. (Önskar dock det var riktigt gräs där under..)

3 Responses to “Västerbottensostinbakade Oliver”

  1. Ninus 03/06/2011 at 22:32 #

    Vilken söt Barbapappa-pool fröknarna har på balkongen 😀 Önskar vi åxå skulle ha haft +26 grader idag..

  2. Katarina 04/06/2011 at 0:32 #

    Det här låter som ett gott recept, tack!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Veckans matbloggar – gånger två | Matlykka.se - 05/06/2011

    […] Västerbottensinbakade oliver Precis något sånt här åt jag en nyårsafton när jag var i 5-årsåldern och sedan dess har en minnesbild etsat sig fast av den fantastiska smaken, utan att våra vägar har korsats igen. Detta måste jag pröva, enbart av den anledningen. […]

Leave a Reply

